Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. I Sverige, 1870-talet - 3. Utställningarna 1875 och 77
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I SVERIGE, 1870-TALET 137
Kiörboe hundgenrer. Den götiska riktningen kvarlever i Winges kartong "Olaf
Tryggveson på Augvaldsnäs" - med kolossala figurer, Oden som viker för
korset - och i blå havsbilder med vikingadrakar i storm. Men Malmström målar
barnen, som hitta trollskrinet i djupa skogen, och varierar "Älvalek" i
"Ljus-alferna", som dansa omkring en runsten i sommarnatten.
Flertalet av de gamla äro representerade även på utställningen 1877.
Förutom de här ovan nämnda deltaga då Staaff, Fagerlin ("Utan hopp"),
Nordenberg (dalmotiv), Jernberg ("Torgdag i Dusseldorf"), Nordgren och av det
näst följande släktledet Edv. Bergh, Alb. Berg, Koskull, Brandelius, Wahlberg,
Rydberg, Norstedt, Kallenberg, Holm, Gellerstedt, Salmson, Amalia Lindegren,
Jakob Kulle. Rosen med sitt självporträtt samt akvareller och Kronberg med
"Våren" äro utställningens lejon. Perseus, Carl Larsson, Hildegard Norberg,
Amanda Sidvall visa sig som goda porträttörer.
Och inom den unga falangen, som de sistnämnda tillhöra, märkas Hellqvist
med "Ludvig XI i sin lustträdgård", Josephson med sin stora rembrandtskopia,
Pauli med delikata små figurtavlor, Borg, Hagborg och Severin Nilson med
studier i kroppsstorlek - "Anna Rossi", "Gavroche", "Till far med mat" -
Gegerfelt, Skånberg, Törnå, Olof Jernberg, Arborelius m. fi. med duktiga
ansatser på landskapets område, Nordling med mariner, Adolf Lindberg med
medaljer.
John Börjeson har då redan gjort sig känd bl. a. genom skissen till
Sturemonumentet, Gustav Cederström genom i kraftiga färger hållna genrer, Thure
Cederström genom humoristiska munktavlor, Axel Kulle genom "Kyrkoråd",
Hafström genom "Smugglare", Lindström genom i tysk kolorit hållna landskap,
Törnå och Ekström genom franska studier. Och ännu flera äro de unga talanger,
som arbeta på att taga arv efter de gamla.
I det reglemente, som akademien utarbetat och antagit 1877 och som året
därefter stadfästes av K. Maj :t, ändrades bestämmelsen att akademien var
skyldig att anordna allmänna utställningar "minst vart tredje år" till "tid efter
annan".
Vederbörande ansågo dessa översiktsuppvisningar mindre nödvändiga nu, då
konstnärerna och konstvännerna hade Konstföreningens perpetuella utställning
att tillgå. För akademien medförde utställningarna lokala svårigheter.
Akademiens lokaler upptogos av skolorna, större utställningar kunde följaktligen ej
anordnas annat än sommartiden, då skolorna hade ferier, och då var den publik,
som kunde påräknas, till stor del försvunnen från staden. Det hände, att
utställningarna medförde större kostnad än inkomst. Ej heller att anordna
minnesutställningar lönade sig annat än i lyckligaste fall. Egron Lundgrensexpositionen
1876 lämnade ett ståtligt överskott - 2,000 kr. - men Troiliutställningen 1878
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>