- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
155

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 1. Düsseldorf - München

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS 155

Efter de hårda åren vidtogo dock bättre tider. Dusseldorf lever upp på nytt.

De ungdomar, som komma dit från Stockholm, finna konstnärslivet präglat av
jämlikhet, välvilja och gott kamratskap, och de imponeras av samkvämen i det
nya ståtliga Malkasten, av stilfulla karnevaler, historiska fester och muntra
upptåg. Däremot äro de mindre nöjda med det de få se i konstväg. Utställningarna
äro enformiga, enstaka tavlor förirra sig dit från andra orter, eljest får man nöja
sig med vad rhenländska och westfaliska konstföreningen har att bjuda på, det
mesta "under all kritik", skriver den unge Törnå, som likväl stannar i
Dusseldorf hela tre år. Han klagar över de härskande doktrinerna, över den alltjämt
rådande tendensen att omkomponera naturen, över "asfaltsåsen", som man lär
sig dränka färgtonerna i för att få sammanhållning och stämning i målningen, över
metodernas mångfald, "den ena ropar på franskt maner, en annan på stämning,
en tredje på färg, en fjärde på verkan och en annan ropande röst på sann natur.
Så komma dessa med grå luft med strimma och med grå luft utan strimma och
dylikt i all oändlighet".1

Nya svenskar passera fortfarande genom Dusseldorf, även om man efter
1867 knappast kan tala om någon egentlig invandring.

På 60-talet ha Malmström och Winge målat där, Wahlberg, Rydberg och
Torsslow ha studerat för Gude, Brandelius för d’Uncker, Lönnroth och Oskar
Anderson för Camphausen.

Bland övriga dusseldorfare från denna tid äro landskapsmålarna Holm,
Gegerfelt, Kallenberg samt figurmålarinnorna Agnes Börjesson, Vilhelmina
Lagerholm, Sofie Ribbing. 1873 träffas där, förutom platsens patriarker -
Nordenberg, Jernberg, Fagerlin, Nordgren och Helander - de båda
inventarierna Hertzberg och Ville Engström samt Perseus, Kronberg, Odelmark,
Hafström, Vedelin, Karl Adelsköld, Montan.

Om deras arbeten under våren 1874 berättar Törnå: "Perseus håller på med
en kostymfigur från renässanstiden, Hertzberg med en reproduktion av sin
flicka med lutan samt en episod från 30-åriga kriget, Kallenberg med motiv
från Kilsmo, Vedelin med skärgårdsmotiv, Adelsköld med marin, strand och
stilleben, undertecknad gör studier av blommande träd." 2

1876 fullbordar Hafström sin genre "Smugglare inför tullinspektorn", och
året därefter avslutar Axel Kulle sitt "Kyrkoråd", tyskt motiv, där några av
kamraterna uppträda i huvudrollerna. Det är två representativa
diisseldorfsmål-ningar av den yngre skolan - båda inköptes av Nationalmuseum. Samtidigt
målade Fagerlin "Utan hopp".

Munchen. "Dusseldorf", yttrade Axel Nordgren på äldre dagar, "är bra

för nordiska landskapsmålare och för dem, som måla gemytlig bondgenre, men
det är också allt."

1 Brev till Boklund 26 juni 1873. - 2 Brev till Boklund l maj 1874.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free