- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
177

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 5. Julius Kronberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS

177

i höjd mot en meter i bredd) uppställde stora fordringar på fyndighet i
kompositionen, svårigheter som Kronberg övervann med lekande lätthet.

Utbytet av Munchen mot Rom som högkvarter hade medfört ett
iögonenfallande omslag i Kronbergs målarsyn och målarspråk. I det försiktigt trevande
svenska måleriet hade han gjort en insats av jublande ungdom och skaparglädje
- dessutom av en
teknisk skicklighet, som ej
väjde för svårigheter,
tvärtom gärna uppsökte
dem.

Men han
tillfredsställdes ej längre av det han
vunnit. De gamla
mästarnas lärling sökte nya
ideal. Han tvättade ren
sin palett och upplade
nya färger, sökte
därjämte nya motiv, tvang
sin begåvning in på
ämnen ur dikten och
historien.

1878 hade han lockats
av ämnet "Drottningen
av Saba inför kung
Salomo" och hade då gjort
en tur till Egypten och
Tunis. Återkommen till
Rom föredrog han att
till en början behandla
"Kleopatras död".
Skissen höll han i kall
färgskala med förhärskande
blågrått, men den stora
målningen - fullbordad 1883 - fylldes av ett oroligt, starkt uppjagat färgspel.
Med sin rika iscensättning, ett överflöd av hopade stoffer blev den ett prakt- och
paradnummer, imponerande som skicklighetsprov, men där saknas individualitet,
saknas anden, som skulle ge färgen liv.

Närmast efter "Kleopatra" följde "David spelande för Saul".

Här var ej färgverkningen och ännu mindre accessoarerna huvudsak.
Ingendera delen var vårdslösad - tvärtom - men konstverkets tyngdpunkt och
inne-12. - Nordensvan. II.

/. Kronberg. David och Saul.
Oljemålning. Rom 1885. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free