- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
193

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 10. Fritiof Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS 193

F. Kjellberg. Pojkar som hoppa bock.
Relief, Paris 1861 (detalj). Nationalmuseum.

Man har jämfört detta arbete såväl med Louvres antikgrupp, silenen med den
lille faunen på sina armar, som med Perrauds "Backus’ barndom", som visar
en faun, sittande med benen i kors och med en liten Backus på sin skuldra.
Ungen drar honom i örat och trummar honom i huvudet med sin lilla
tyrsus-stav. Kjellbergs grupp visar en stående ung satyr, som håller gossen på sina
armar och stångar till honom med hornen, medan den lille drar sin store
lekkamrat i håret. Hans grupp har något av antikens lugna enkelhet i hållningen,
av dess brist på detta skarpt poängterande, detta pekande på sig själv, som
utmärker mer än ett modernt konstverk, Perrauds grupp ej undantagen.

Det är betecknande för Kjellberg, att han säger sig finna många av
skulpturerna på Parisersalongen 1861 "oskönt naturliga" - detsamma hade Wahlbom
sagt förut om franska skulpturer. Kjellberg lät aldrig plastiken närma sig
till måleriets gränser. En livfull eller karaktärsfull form var honom ej nog,
han fordrade en genomgående plastiskt sträng stil. En dylik sökte han även i
sina nordiska bilder, Fröja, Ingeborg, Tör m. fi. små skisser i lera.

De bästa uttrycken för sitt lynne fick han i reliefen. Ädel reliefstil, sträng,
ren linjeverkan, naiv uppfattning, antik stilkänsla utmärka ett arbete sådant som
"Amor och dödens genius" - och denna stilkänsla, tillämpad på moderna
ämnen, tog sig ett karaktärsfullt uttryck i den ovannämnda frisen "Gossar som
hoppa bock" och i en aldrig fullbordad serie figurer och scener från en
simskola. Han gav i själva verket i dessa verk uppslag till modern och nationell
svensk skulptur.

Efter hemkomsten blev Kjellberg professor och i sin ordning kungl,
statybildhuggare. Hans verksamhet som skulptör omfattade under de följande åren
förutom porträttbyster även dekorativ skulptur. Till det sistnämnda området är
att räkna den 57 meter långa fris på Jernkontorets nya hus i Stockholm, där
han i en följd kompositioner i relief gav en inblick i järnhanteringens
utveckling i Sverige.

Att skildra arbetare i utövning av sitt arbete var vid denna tidpunkt en helt
ny och enastående uppgift för en svensk skulptör. Det gällde att ge en
fram-13. - Nordensvan. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free