- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
196

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 11. John Börjeson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196 GEORG NORDENSVAN

manlig figur i stark rörelse (1869, utförd i marmor 1871) och "Två
sjöjungfrur", som på beställning av drottningen av Wurtemberg utfördes i marmor
1873. Tack vare Karl XV:s personliga ingripande hade han (i dec. 1871) fått
akademiens resestipendium, fastän han överskridit den lagliga åldersgränsen för
dess erhållande.

Han omtalas vid denna tid som "en djärv romantiker, som prövar på hur
långt plastikens gränser sträcka sig, utan att dock överskrida dem eller göra
egentliga eftergifter åt det måleriska". Man påpekade, att han i främsta rummet
strävade efter pikant, effektfull formgivning.

"Sjöjungfrurna" berömdes för behagfull komposition och mjuka, böljande
linjer. Men ett framsteg i naivitet och realism i behandlingen betecknar den på
Capri modellerade fiskargossen, en naken byting, som tafatt försöker fånga en
krabba.

Från det år, då Caprigossen tillkom - 1874 - daterar sig Börjesons första
uppslag till ett monumentalt konstverk, skissen till Sturemonumentet.

Scholander hade tillskrivit honom:

"Här hemma ligger och puttrar och kokar en tanke att åvägabringa något
monument över herr Sten Sture i slaget på Brunkeberg. Men, Gud hjälpe oss,
hjärtat sitter trångt i norden och penningpungens öppning är lika trång som
påsen illa späckad . . . Det vore ett ämne att försöka såsom motsats till
nymfstudierna . . . Tänk herr Sten i rustning på sin gångare och framför eller invid
honom Tord Bonde med sin espadon (tvåhäntsvärdet). Gör en sådan skiss . . ." 1

Scholander påpekade i sammanhang med detta uppslag Maximiliangraven i
Innsbrucks domkyrka med dess riddarfigurer.

Börjeson upptog idén. Och han tillfogade runtom sockeln nedanför gruppen
av Sturen och Tord ett antal representanter för svenska folket i vapen, gamla
kämpar och unga, inväntande striden. Ett så omfattande skulpturverk hade ej
ens skisserats av någon svensk konstnär under århundradet. Det var också för
stort och för dyrbart för våra förhållanden. Det stannade vid uppslaget.

1876 flyttade Börjeson via Danmark till Paris. Till detta skede hör gruppen
"Hästtämjare" samt statyerna "Fången viking" - en naken stående man, bunden
vid en kolonn - "Yngling betraktande en sköldpadda" och en Kristusbild för
svenska kyrkan i Paris.

Monumentala verk hägrade nu för Börjesons fantasi. Den första skissen till
Geijerstoden är daterad i Paris 1878, och sockelbilden "Geijers tanke" utfördes
i skiss i Köpenhamn 1879. Sedan Börjeson flyttat till Stockholm sistnämnda år
löste han den ena statyuppgiften efter den andra.

Vid tävlan om Holbergs staty, som skulle resas i Bergen, blev han segrare,
likaså vid tävlan om Axel Oxenstierna i Stockholm och Karl X Gustav, ryttar-

1 Scholander till Börjeson l april 1874. - En tecknad skiss till ett Sturemonument i
denna anda efter idé av Axel Emanuel Holmberg hade 1872 varit att se i tidningen Svalan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free