- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
198

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 11. John Börjeson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198

GEORG NORDENSVAN

staty i Malmö. Denna följdes av ytterligare två ryttarmonument, Magnus
Stenbock med sockelgruppen Getapågarna i Hälsingborg och Kärl IX i Göteborg
samt av statyer av Scheele - sittande, i Humlegården, Stockholm - Nils
Ericson vid Centralstationen, Karl XI i Karlskrona och slutligen Alströmer i
Göteborg. John Ericssonmonumentet i Stockholm blev en kolossalbyst jämte en
naken sockelfigur "Arbetaren".

Börjesons statyer voro på sin tid uppseendeväckande alster av modern realism.
Alla äro framställda i deras tids dräkt, Holberg med hatt och käpp - han är

ute på promenad, med pigg och vaken
uppsyn iakttagande sina samtida - Geijer
i bonjour och överrock, båda utan vare sig
slängkappa, lagerkrans, penna eller
manuskript. Geijer står bredbent, trygg och
tvärsäker, med händerna på ryggen och blicken
riktad rakt framför sig. En liten
bronsbyst, ett förarbete för statyn, ger med sitt
vakna uttryck av klarögd och livfull
intelligens mera än den monumentala bilden.
Denna framställer professorn,
universitetsläraren Geijer, hans skaldskap är antytt
genom en allegorisk figur, "Geijers tanke"
kallad, en ung, späd kvinna, som med
huvudet sänkt och med harpan i handen
sitter drömmande vid sockelns fot.
Monumentets huvudfigur förefaller prosaiskt
kärv och skolmästaraktigt bred, "tanken"
är fin och skär, full av äkta poesi och vek
stämning.

Scheele är ungdomlig och smärt, där han
sitter bredvid sin retort, grubblande över
ett kemiskt experiment.

I Axel Oxenstierna har Börjeson givit en personifikation av kraftfull
manlighet, ridderlighet, överlägset lugn och ädel vishet. Och ypperlig
personkarakteristik äger bilden av Karl X Gustav, som grovlemmad och myndig sitter säkert
i sadeln på sin starka stridshäst - häst och ryttare i en gjutning.

Starkt och monumentalt hållen är bysten av Nikodemus Tessin, som pryder
slottets västra trapphall. Men John Ericssonmonumentet är stillöst och plottrigt
- skissen lovade mera än vad det i stort utförda verket nådde.

Mellan sina monumentalverk åstadkom Börjeson mycket annat: realistisk
porträttskulptur, moderna barngrupper, staty etter - "Helga, som sitter och
syr" - m. m.

John Börjeson. Axel Oxenstiernas staty.
Avtäckt 1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free