- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
216

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 4. Hugo Salmson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

H. Salmson. Vitbetsrensare i Picardie.
Oljemålning 1878. Göteborgs museum.

1876 hade Vollon väckt uppseende med sin i naturlig storlek och med bred
pensel målade "Femme du Pollet". Aret därefter följde Jules Bretons
monumentala och idealiserade "La glaneuse", bondkvinnan med kärven på sina
skuldror. 1878 - då Bastien-Lepage utställde det middagsvilande bondeparet
på åkern - representerades Salmson på salongen av "Vitbetsrensare" och på
världsutställningen av "Bondkvinna från Picardie". Kvinnan var målad i
helfigur och i naturlig storlek, med sin stora korg på ryggen har hon slagit sig
ned på landsvägskanten och vänder ansiktet ifrån åskådaren.

"Vitbetsrensare" framställde en man och fyra kvinnor i arbete på fältet,
figurerna inställda i den jämna, ljusgrå, lätt beslöjade luften.

Denna målning hemsändes 1880 till statens inköp. Salmson betecknar den som
"det mest krassa opus, man har sett i mitt kära fädernesland", men hoppas, att
den strävan, som kan utläsas ur denna studie, bör verka "välgörande på de
unga".

För det representativa i detta verk hade man dock hemma varken blick eller
intresse. Kritiken erkände, att tavlan var ett duktigt och lärorikt arbete men
fann den föga intressant. Dardel hade sett tavlan i Paris och antecknat, att
kvinnorna voro "mycket naturligt återgivna men förskräckligt smutsiga och fula.
Tavlan skulle icke förlorat på om åtminstone en av dessa lantflickor hade varit
ung och vacker". Då statsinköpet skulle äga rum och de målare, som tillhörde
nämnden, röstade för tavlans förvärvande, erkände Dardel, att den var "ett
utmärkt arbete fast saknande all poesi".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free