- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
222

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 6. Gustav Cederström, Nils Forsberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och arbetskraft. Han fick plats på Bonnats elevateljé och målade året
därefter i friluft en överraskande färgkraftig studie "Fortunata", en italiensk
gumma i helfigur, naturlig storlek. Krigsutbrottet nödgade honom att
återvända hem, men från 1873 var han åter bofast i Paris. Den första vintern där,
då han bodde och arbetade vägg om vägg med G. v. Rosen, målade han "Epilog"

- en ung ädling, som blivit ihjälstucken under en träta och ligger död på golvet
i ett 1500-tals gemak. Figuren - i naturlig storlek - påminde om Manets
"L’homme mört" (en fallen tjurfäktare), som i sin ordning kunde erinra om den
Velasquez tillskrivna "Död krigare" i Londons Nationalgalleri. "Epilog"
förekom på salongen 1874 och blev samma år inköpt av Nationalmuseum i Stockholm..

Efter ett par små genretavlor med berättande innehåll - "Sjukbädden",
"Mörka stunder" - ville han samla sig till lösning av en historisk uppgift ocb
valde nu ett svenskt medeltidsämne, kung Albrekt av Mecklenburg, då denne son*
fånge föres inför drottning Margareta. Det var en stor och figurrik duk. Den?
blev refuserad till salongen 1877. Den djärve försökaren stod där snopen
men-medgav efteråt, att missödet var "en god läxa i rättstavningskonsten". Ett år
efteråt tog han revansch med "Karl XII:s likfärd".

Det fordrades en ung konstnärs djärvhet och självförtroende för att genomföra:
en så vansklig uppgift.

"Karl XII:s liktåg i norska fjällen" - skrev Hugo Birger till Boklund,
januari 1878 - "börjar nu närma sig sitt fullbordande. Cederström har aldrig;
gjort något så gott arbete, i mitt tycke, som detta. Då det snöade härom dagen,
överraskade jag honom med att han målade efter en utanför fönstret upphängd
Karl den tolftes-stövel, som förut vederbörligen inbökats med snö - den som
hade råd att gå så solitt tillväga i allt vad till kostymer och andra
arrangements-hörer som han; inte en sporre eller sölja, ej en rock eller en handske målar han
utan en komplett, fullständig modell därtill! Meissonier hemsöker emellanåt
baronen, och det är en karl, som ej spar på sina uppoffringar, när det gäller
att styra till knepiga genvägar, så t. ex. har han rått Cederström till att strö salt
på modellbordet, vilket också genast åtlytts; snart är väl modellen levande
insaltad, så nog bör han kunna hålla sig frisk."

"Karl XII:s likfärd" blev färdig till världsutställningen 1878, erhöll andra
klassens medalj – enligt vad Dardel skvallrat likväl med en enda rösts
övervikt – och inköptes av ryske storfursten Konstantin.

Det omedelbart vinnande i denna målning är det kraftiga greppet på motivets
huvudsakliga innebörd. Det är ett tidevarv, som nått sitt slut och som med den
döde konungen bärs till graven. Den svenska styrkan har givit sitt kraftprov

- nu är sagan slut och kämparna, som aldrig misströstat förr, gå över fjällen
i den isiga decemberdagens snöstorm hem till Sverige - och de enda som hälsa
dem, där de draga fram genom ödemarken med sin fallne herres lik, är en
gammal fågelskytt, som sänker sin grånade hjässa inför dödens majestät, och en
liten gosse, som med mössan i handen ser undrande efter det tysta tåget.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free