- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
242

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 12. Per Ekström, Karl Skånberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

svenska vinterbilder, månuppgångar, höstdagrar, skånska kustmotiv - minnen
från besöken hemma - parkmotiv från Frankrike, bilder från Holland -
bland de sistnämnda voro stora, flott behandlade salongstavlor, flod- och
hamnmotiv i sommar och vinter (1877, 78, 80). 1881 drog han sig söder ut. Hans
motiv, numera företrädesvis smärre dukar - även akvareller - voro gatpartier
och raviner på Sicilien, olivlundar i napolitrakten, romerska trädgårdar med
blommande fruktträd, venetianska motiv från varv och kanaler med svarta skrov
och djupröda segel och som bakgrund brokig arkitektur, det hela soligt och

K. Skånberg Båtvarv i Venedig.
Oljemålning 1881. Nationalmuseum.

livsglatt. Och på höstsidan återfann han över lagunerna något av den stämning, som
förut fängslat honom vid Nordsjöns kust. Han målade då präktiga
stämningsbitar av Venezia i gråväder -. däribland utsikten från Santa Maria della Salute
en blåsig höstmorgon efter regn.

Skånbergs resestudier äga jämte färgernas klang och behandlingens virtuositet
ett känsligt luft- och valörstudium. Den lilla holländska hamnbilden, som ses på
Nationalmuseum, eller motivet från Dordrecht sammastädes med katedralens torn
i fallande skymning äro hållna i mustig och mättad tonskala. Men hans italienska
studier bada i en helt annan luft. Bland dem är en skymningsstämning från
Taormina med det snötäckta Etna i bakgrunden. Där är ett motiv från
begravningsplatsen i Venedig, fullmånen står nere vid horisonten, men himlen är ljus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free