- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
259

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Konstnärsschismen. 1880-talet - 5. - Konstnärsförbundet bildas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRSSCHISMEN. 1880-TALET 259

borgs "Morgon i Cayeux", Paulis "Konfirmand", franska men även svenska
landskap (Wahlberg, Gegerfelt, Arborelius, Hermelin, Nordström, Rydberg,
Rosenberg m. fi.). Bland skulpturer voro arbeten av Hasselberg ("Farfadern"),
G. Lindberg, T. Lundberg, Fallstedt.

Medan denna utställning pågick kom underrättelse om Kungl. Maj :ts
avböjande svar på opponenternas begäran om tillsättande av den kommitté, de
påyrkat för omorganisation av akademien och dess läroverk.

De i Göteborg talrikt samlade opponenterna proklamerade
nu det redan vid årets början förberedda
Konstnärsförbundet. Som dess syftemål angavs "att motarbeta alla
otidsenligheter, som det kan anse skada, och söka genomföra alla reformer, det kan
anse gagna vår inhemska konst och konstindustri". Som det förnämsta medel,
varigenom förbundet hoppades nå dessa sina syften, nämndes anordnandet av
årliga utställningar.

Den första utställningen stod färdig i Stockholm redan två månader efter
förbundets bildande. Det räknade då ett nittiotal medlemmar. Utställningen - i
Blanchs salong - var ordnad av Larsson och Pauli - den förre inledde den
illustrerade katalogen med en förargelseväckande teckning, som visade, huru
Sankt Göran (förbundet) strider med draken (akademien) och befriar prinsessan
("den arma ofria svenska konsten").

Här återkom det huvudsakliga av förbundets bidrag till Göteborgsutställningen,
rnen mer än halva antalet nummer var nytt. Utställningen visade vår unga konst i
växt, betonade dess livaktighet och allvar.

Ett drag av opartiskhet visade regeringen, då den gav ett gynnsamt svar på
det nybildade förbundets förfrågan om möjligheten av statsinköp på denna dess
första utställning. Svaret lydde, att konstverk på utställningen, som blivit i
vederbörlig ordning hembjudna åt staten, skulle komma under omprövning vid
inköpet. Resultatet blev, att statens inköpsnämnd utvalde arbeten av Hagborg,
Zorn och Gegerfelt. Museets nämnd hade förut i Göteborg köpt av Liljefors och
Pauli.

Före årets slut hade kommitterade inom förbundet slutfört ett utlåtande med
titel "Vad bör staten göra för konsten?" Det utkom i tryck på nyåret.

Där framhölls ett missförhållande, som visserligen förut blivit påpekat men
som allt fortfarande ägde bestånd: att i Sverige staten gör stora ansträngningar
och uppoffringar för att underlätta den konststuderandes första steg, men att
denne, då han nått konstnärskapet, finner sig vara en tämligen överflödig person
i samhället.

Det var nu ej fråga om att försöka få statens anslag till skön konst ökat,
endast att få det fördelat på ett rimligt och lämpligt sätt. Man föreslog, att en
del av anslaget till unga konstnärers uppfostran - det belöpte sig till vid pass

Konstnärsförbundet
bildas 16 aug.
1886.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free