- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
264

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 1. Dess karaktär och strävan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VIII.
ÅTTIOTALETS PARISERS VENSKA MÅLERI.

1.

Mellan de båda världsutställningarna 1878 och 1889 hade det franska målerier
visat en avgjord förskjutning i karaktär och i målerisk hållning.

De traditionella historiska, klassiska och allegoriska motiven levde allt
fortfarande, men det var inte längre de, som gåvo tonen och visade vad man ville
och vad man sökte. Nu målades i stor utsträckning bönder, jordarbetare,
potatis-plockerskor på fältet, bränslesamlare i skogen, nu målades sådana motiv ur
pariserlivet som husbygge, gatläggning, stenforor, kommersen i hallarna,
sjukhussalar, operationer, begravning, borgerlig vigsel utan ceremoni, allt i stor
skala. Det moderna livet och ej minst det dagliga arbetet håller på att erövra
konsten, och den, som kommer till Paris för att iakttaga dagens strömningar,
ser med förvåning och tvekan Puvis de Chavannes’ romantiska legendmålningar,
som gå stick i stäv mot de moderna kraven och som inte ha annat gemensamt
med tidens måleriska strävan än deri bleka färgskalan.

Måleriet har växlat färg, en helt ny luft har trängt in i salongens
utställningssalar. Tavlornas traditionella varma, feta, mustiga färger ha försvunnit, blonda
toner dominera, blått, violett, ljusgrått. Över hela linjen går strävan till ljus och
luft och till brett behandlingssätt, till realism och illusion. En målning skall
ge ett stycke verklighet, den skall "slå hål i väggen", skall ge intryck av en
.utsikt genom ett öppet fönster. Däremot förbiser man målningens uppgift att
fylla en väggyta - även målningar med dekorativ uppgift taga föga hänsyn till
den interiör, de äro avsedda att smycka, de målas på duk och exponeras l
salongen, innan de gå till sin bestämmelseort.

Andra drag, som medverka till tidskaraktären, är att kompositionen gärna
verkar tillfällig, ej komponerad efter traditionella regler, att den ofta är
avskuren av tavlans ram, att perspektivet är mycket starkt och figurerna i
förgrunden äro placerade nära åskådaren - allt påverkan från japanska målningar
och teckningar, som nu studeras med mycken iver.

Fordran på fast, stram teckning är långtifrån uppgiven. Färgen är i
åttiotals-tavlorna ganska blek och tunn, impressionisternas luftstudium har nu trängt
igenom. Men färgbehandlingen är ofta delikat och raffinerad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free