- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
265

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 1. Dess karaktär och strävan - 2. Ernst Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI

265

Hos de till Paris
strömmande nordborna
medförde övergången
från sjuttio- till
åttiotalet ett energiskt
valörstudium.

Dess närmaste
resultat blevo Salmsons och
Hagborgs franska
bonde- och
fiskarlivsbil-der, Edelfelts "Ett
barns likfärd" (1879)
och "Gudstjänst i
finska skärgården"
(1881), Kr0yers
"Fiskare på Skagen"
(1882 o. f.),
Weren-skiolds "Begravning"
(påbörjad 1883,
utförd under tre somrars
vistelse i Telemarken).

Grannländernas
målare skyndade sig hem
för att tillämpa det de
lärt på inhemska
motiv. I Sverige stod det
nationella ännu ej i
hög kurs. Parisersvenskarna hade energiskt arbetat på att leva sig in i fransk
miljö, och de visade ännu några år framåt förkärlek för franska
landsbygdsmotiv. En och annan sträckte sin upptäcktsfärd till Holland, Italien, Spanien.
Deras sökande kunde gå i ganska överraskande riktningar. Det yngre släktledet,
de som kommo till Paris vid åttiotalets början och under dess fortgång, hade
i själva verket lättare än de äldre landsmännen att finna sin väg och rörde sig
ofta med säkerhet och konsekvens på ny mark. Och i sinom tid gick deras väg
hemåt. Typiskt för läget efter årtiondets mitt var, att Konstnärsförbundet delade
sig i två fraktioner, en i Stockholm och den andra i Paris.

2.

Flera av parisersvenskarna stodo vid åttiotalets inbrott i kraftig växt. Det gäller
Carl Larsson, Ernst Josephson, Hugo Birger och det gäller Per Hasselberg, som
blev den främste mannen inom denna tids parisersvenska skulptur.

P. Hasselberg. Ernst Josephson.
Byst i brons, Paris 1883. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free