- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
271

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 2. Ernst Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI

271

även i en fantasibild, och på deras råd beslöt han att arbeta om den direkt efter
naturen. Sommaren 1884 återkom han till Eggedal, där näcken spelat för honom
tolv år tidigare.

Nu vidtog ett energiskt arbete. Han flyttade sin näck ut i klara dagsljuset, i
friluft, målade efter naken modell i stickande sommarsol med klart blå
slagskuggor över stenhällen och starkt uppdrivna färger, som fingo sin högsta ton i
fiolens rena guld. Det milda vemod, som vilade över hans tidigare näck, var här
förbytt till extas och stelnad ångest, tolkad med inspiration och med starkaste
patos. Och i färgernas glans och klang gav han något helt olika mot allt, han
dittills sökt och förmått.

"Strömkarlen", som konstverket nu kallades, var något alltför ovanligt för
att bli uppskattat varken
av åttiotalets publik, kritik
eller konstnärer. Målningen
ansågs affekterad och
effektsökande, och de som
erkände skaparviljan
saknade i verket en genomförd
stil. Den blev refuserad vid
salongen i Paris liksom
senare av Nationalmuseum i
Stockholm, och på
opponenternas utställning sågs
den med förvåning, köld
och löje.

Redan innan Josephson
brutit med sina kamrater i
oppositionen hade han
dragit sig undan till
landsbygden i Frankrike.

Han lämnade
ofullbordad den stora målning, han
anlagt för Fiirstenbergs
galleri. Ämnet var "En
skandal i societeten", det
innebar ett för honom helt nytt
uppslag, att behandla
modernt salongsliv hade han
dittills aldrig givit sig in
på, och här gällde det
dessutom att framställa en upp-

E. Josephson. Blommans själ.
Pennteckning, efter 1888.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free