Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 5. Richard Bergh - 6. Hanna Hirsch, Eva Bonnier
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI
283
ställningssätt är här förbytt i nervös, hetsad penself öring i breda, jagade drag,
färgen är svart och gul med tillsats av kallgrönt. Man tänker inför denna målning
förr på Ernst Josephson än på Richard Bergh. I dennes alstring från åttiotalet är
detta ett ensamt stående verk. Han går här utanför sina egna gränser. Det gör han
även en gång långt senare - i den sällsamma Frödingsfantasien.
Under åttiotalet var det huvudsakligen inom realismens råmärken, han sökte sin
väg. I sin konst avspeglade han klart, vänligt, sympatiskt vad som rörde sig =
tiden. Och detta utan att offra något av sin individualitet.1
Hanna Hirsch. Porträtt av Venny Soldan.
Oljemålning Paris 1886. Göteborgs museum.
6.
En liknande strävan som i Berghs studier av människor i deras
miljö återkommer hos de båda målarinnorna Hanna Hirsch och
Eva Bonnier. Båda hade i Stockholm studerat i Malmströms skola för damer och
vid akademien.
1 Av Berghs arbeten från denna tid äger Köpenhamns Konstmuseum porträttet av N.
Kreuger, Göteborgs museum "Min hustru" (1886) och "Mot aftonen", Nationalmuseum
Julia Becks porträtt, "En suggestion", "Eva Bonnier", m. fi.
Hanna Hirsch, gift
Pauli, f. 1864.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>