- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
287

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 6. Hanna Hirsch, Eva Bonnier - Allan Österlind, Richard Hall, Emma Löwstädt-Chadwick, Georg Arsenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI

287

Allan Österlind.
Foto. 1878.

Allan Öster lind, som redan
1877 kom till Paris, har
alltsedan dess varit bofast i Frankrike. Från
skulptur övergick han till måleri, valde genremotiv
ur lantlivet ute och inne, i stugan vid
dagsljus och eldsken, på bygatan eller kyrkogården.
"En olyckshändelse" - en livlig framställning
av uppståndelsen i byn, då en sårad gosse
medvetslös bäres in i en av stugorna - stannade
i Göteborgs museum, "Till dopet" - en svärm
flickor väntande utanför lantkyrkan i
sommarsol, som flödar ner genom lövverket, solfläckar
rikt utströdda över flickorna och marken, har
hamnat i konstmuseet i Helsingfors. "Ett
sorgehus", interiör från Bretagne köptes av franska
staten. I akvarell liksom i etsning med
färgpåläggning har Österlind utvecklat raffinemang
och elegans.

Även Richard Hall, som
vunnit kungliga medaljen vid
akademien i Stockholm, slöt sig till parisarna, målade gatscener och lantliga
motiv, interiörer, barngenrer, eleganta damporträtt och annat. Han har endast
på ett par korta besök återvänt till Sverige, har mestadels varit verksam i Paris
och i Nordamerika.

Fransk lantlig genre blev huvudområdet även för Emma
Löwstädt. Hon hade varit en ivrig och försökslysten akademielev
hemma, hade 1879 målat tävlingsämnet "Scen ur syndafloden" - en figurrik,
käck komposition - hade uppenbarat sig i Paris året därefter och var snart
hemmastadd i den allmänna motivkretsen: "Tvätterskor" (1881), kustmotivet
"Faderns avresa" (1882), "Sjömännens soppa" (1883). Hon gifte sig med
amerikanske målaren F. B. Chadwick och har mestadels varit bosatt i Grez, sedan 1892
under eget tak.

Julia Beck, f. 1853. Julia Beck, som tillhört akademielevernas krets på sjuttiotalet
och därefter studerat i Paris, är allt fortfarande bosatt i Vaucresson, en av Paris’
många täcka förorter. I porträtt och i stämningslandskap blev hon en kultiverad
adept av fransk skola. Jämte målning utövade hon textning till album, diplom,
adresser - alltid med förfinad smak och utvecklat stilsinne.

Bosatt i Frankrike blev också Georg Arsenius. Son till
överstelöjtnanten och hästmålaren John Arsenius slog han redan
under sin akademitid in på dennes speciella område, vågade
sig till och med på en figur- och hästrik skildring av "Aftonvattning i husar-

Richard Hall, f.
1860.

Emma
Löwstädt-Chadwick, f. 1855.

Georg Arsenius, f.
1855, d. i Vineuil
1908.

Allan Österlind, f.
1855.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free