- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
288

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 6. Hanna Hirsch, Eva Bonnier - Nils Kreuger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

288

GEORG NORDENSVAN

lägret". I Paris målade han hos J. P. Laurens, men det var huvudsakligen av
samtida friluftsmålare han påverkades. Han valde motiv som "Reservhästen" -
ett stycke gammalparisiskt gatliv från Montmartre, hästen står inväntande
omni-bussen för att hjälpa till att draga den uppför en backe (1883) - och "Hemfärd
från kapplöpningen vid Longchamps" (1885), den sistnämnda illustrationsartad
och livlig, men han målade därjämte luft- och valörstudier: "Bygata i
morgonsol", "Boulevard d’Enfer" i vårsol. Hans parisermålningar visade stora framsteg i
luftstudiet liksom i förmåga att raskt och säkert återge en ögonblicklig rörelse.
Hans små studier från Chantilly med hästar och ryttare i söl eller i den
nordfranska milt disiga luften, i glättiga blonda toner och i brett och raskt
behandlingssätt ge typiska prov på åttiotalets franska pleinairmåleri, på dess strävan



G. Arsenius. Ryttare på fältet.
Oljemålning Chantilly 1885. Nationalmuseum.

och resultat. Två av dessa studier1 representerade honom på världsutställningen
1889 jämte "Hästmarknad i Uppsala", frukten av ett besök i hemlandet. Bosatt
i Chantilly från 1886 studerade han sportliv på närmaste håll, lämnade teckningar
till franska sporttidningar, målade ryttarp orträtt, djurtyper - sin egen dogg
avbildade han flera gånger, i olja och även i skulptur, med osökt humor och
skarp individualisering.

Nils Kreuger, f.
1858.

Mellan Georg Arsenius’ och Nils Kreugers målningar från deras
tidiga parisskede är en viss likhet. Även Kreuger var
hästmålare. På salongen 1883, då Arsenius utställde "Hjälphästen", debuterade
Kreuger med "Vägen till stenbrottet" - en stor, duktig studie, som framställde
ett stenlass, draget av en rad vita hästar, som knaggla fram på en dammig
landsväg i ljus gråstämning. Året därefter följde "Vårplöjning", motiv från Nord-

1 Nu i Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free