- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
294

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Svenska målare. Resenärer och hemmasittare - 1. Alfred Wahlbergs senare verksamhet - 2. Gustav Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

294

GEORG NORDENSVAN

Han sökte starka effekter och starka
uttrycksmedel. Han visade någon gång
inflytande av impressionister,
ansatser, som dock blottade mera
experimentlust än övertygelse. Vida
starkare framträdde böjelsen att tävla
med moderna luminister - så starkt
uppdrivna och så lysande färger som
i himmel och i glittrande vatten på en
och annan av hans senare målningar
hade Wahlberg ej förut haft på sin
palett. Från att ej minst ha varit
månskenssvärmare blev han
soldyrkare, han prövade sina krafter på att
måla ej blott solljusets verkan på
naturföremålen, utan själva solskivan,
sådan den framträder på en mer eller
mindre disig himmel - problem som
sysselsatt även Per Ekström och som
denne löst verkningsfullt på sitt vis. Ett livligt och nervöst pointillistiskt
mål-ningssätt använde Wahlberg, där en dylik teknik lämpade sig för motivet, men
han fastnade aldrig i en bestämd teknik, liksom ej heller i någon viss
färgskala, som han tvang naturen att lämpa sig efter, därför att det så behagat
mästaren. Hans tavlor från det sista skedet kunna uppenbara en något
ansträngd experimentlust. Skickligheten i tillagningen framträdde ofta nog på
omedelbarhetens bekostnad.

En av hans sista målningar, signerad hans dödsår 1906 och då utställd på
Parisersalongen, var en rätt stor aftonstämning från Helgasjön i Småland.
Full-tmånens stora, röda skiva står tätt över strandens trädkontur, motivet är bra
nog likt Kolmårdslandskapet med uppgående måne från 1865. Mera än 40 år
av oförtröttat naturstudium ligga mellan dessa båda dikter om sommarkvällens
tystnad och drömmande stillhet. Wahlbergs sätt att måla hade under denna tid
genomgått olika faser, men hur mottaglig för intryck utifrån han än varit, så
var hans konst dock innerst ett uttryck för hans eget väsens lyrik och
natursvärmeri.

Alfred Wahlberg.
Foto.

Gustav Rydberg. Inom Wahlbergs släktled blev Gustav Rydberg i främsta
rummet lokalmålare och intimist.1

1 Se sid. 127.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free