- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
300

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Svenska målare. Resenärer och hemmasittare - 3. Anders Kallenberg, Per Daniel Holm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300

GEORG NORDENSVAN

När han målade större
tavlor, hade han -
åtminstone under sitt senare skede
- svårt att hålla det hela
samlat. Jag såg en gång år
1887 på hans ateljé en stor
duk - en sommardag på
slätten, himlen full av ljusa,
brokiga moln och mellan
molnen flödande sol över
vidsträckt slättmark, där koraa
filosofera i vassen vid ett
stilla vatten. Det var en
duktigt upplagd målning - men
när den efter långvarigt och
tålmodigt övermålande
äntligen blev ansedd färdig, var
det omedelbara i stämningen
bortarbetat och denna hade
förlorat improvisationens
glättiga skaparfriskhet.

På äldre dagar drog sig
Kallenberg fram
anspråkslöst och tillbakadraget i
förhållanden, som ej voro
ägnade att uppehålla den sinnets
spänstighet och den
självförnyelse, en konstnär ej kan
leva utan. En skånsk
hembygdsmålare, som sommar och vinter är instängd i Stockholm i en ateljé vid
Lunt-makaregatan med utsikt över tak och skorstenar, har onekligen vissa svårigheter
att bevara sitt konstnärskap friskt och utvecklingsduktigt.

Holms område var den uppsvenska skogsnaturen, Dalarne, Bergslagen, utsikter
över steniga backar, genom barrskogar eller täcka björkhagar fram till älvar och
blåa insjöar med stränder, som förtona i sommardis. Åt det till hälften kärva
till hälften täcka i den uppsvenska naturen, åt "det doftande friska i
sommarmorgonen i skogen" förstod han att giva ett varmt och ärligt känt uttryck. Under
sin studiefärd till södern uppsökte han med förkärlek trakter, vilkas karaktär
hade något befryndat med hans egen hembygd, och han fann dem i Tyrolen
och Oberbayern. Som tolkare av nordsvensk natur hade han redan därförut

A. Kallenberg. Tjur,
Oljemålning 1884. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free