- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
312

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Svenska målare. Resenärer och hemmasittare - 7. Berndt Lindholm, Vilhelm v. Gegerfelt, Johan Ericsson, Axel Lindman - 8. Axel Borg, Axel och Jakob Kulle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

312 GEORG NORDENSVAN

1885 sände Krouthén "Vattenvegetation" till Konstnärsförbundets utställning.
En detaljstudie i stort, utmanande enkel: stillastående vatten, frodig grönska,
vass, smäckra pilar, silvergrå luft mellan det glesa lövverket. Närmast följde
sedan "Vår i trädgården" med blommor på träden och på marken. På en fransk
kritiker gjorde målningen intryck av "en hel brudbukett".1

Åttiotalet var för denne konstnär blomningens tid. Han drog sig snart ur den
konstnärliga tävlan, gick fortfarande sin egen väg.

Så utåtriktat som svenskarnas måleri varit är det ej att undra på, att
bondegenren, som odlats flitigt under flera årtionden, nu tynade. Den blev omodern
med diisseldorfskolan. De utvandrade målarna målade franska fiskarflickor
och italienska gummor, och åttiotalet i Sverige ägde ingen motsvarighet till den
danska Skagenskolan. Det var först vid årtiondets mitt, som Salmson upptäckte
de måleriska möjligheter, som skånska typer och deras miljö erbjödo, och
började måla Skåne till omväxling med Piccardie. Hagborg målade nu under sina
sommarstudier svenska fiskare och fiskarflickor och Cederström målade
Baptistdop och Natthärbärge. Detta var tecken, som visade vindriktningen mot norr.

Det hade visserligen redan förut hänt, att en och annan enstaka
svensk tagit sig för att behandla svenska typer och bilder ur
livet i Sverige. En av dessa var Axel Borg. Efter sin hemkomst från Paris 1878
slog han sig ner i sitt föräldrahem i Örebro, där han - en ny pariserfärd
1882-83 oberäknad - förblev bosatt för sin återstående livstid. Han var
"stadens artist", men han levde utestängd från konstluft och konstumgänge och från
all sporrande tävlan.

Han målade svensk vardag, nerkestyper, stadens salutorg i vinterdräkt,
bond-kvarter och stugor med deras invånare, gubben som läser "Allehanda för folket"
under middagsrasten, Kalle, som surmulen sitter inne och vaktar sin grinande
lille bror, som, också han, är missnöjd med det hela. Han målade byskomakaren
vid sitt arbete, bondhustrun, som klipper fåren, länsmannen, som besöker
bondgården för att driva in skatten, då det är hårda tider och jorden ej givit bröd.
Han målade vintermorgonen i tjugu graders kyla, då snöskottarna komma
klivande i snön och morgonsolen från en grönaktig, glasklar himmel lyser kallt
på tak och trähusgavlar. Stämningar av äkta hållning, typer, som kunde vara
framställda med sträv pensel men som voro trovärdiga i karakteristik och uttryck.
Han målade sina kamrater i kägelklubben - ett ganska enastående motiv i denna
tids svenska måleri. Och hans kärlek till djuren vände, då han ej mera hade
Jardin des plantes’ lejon och tigrar till modeller, hans håg till de svenska

3 "På ängen" inköptes av Göteborgs museum, "Vattenvegetation" av Nationalmuseum.

Axel Borg.
Axel Kulle.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free