- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
326

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. 1890-talet. Konstvård och konstpolitik - 4. Konstakademiens verksamhet, elever och stipendiater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

326 GEORG NORDENSVAN

Akademien hade äntligen fått tillräckligt utrymme för en tid framåt.
Skollokalerna voro dubbelt så stora som de förra, målarskolorna kunde nu flyttas
från ateljébolagets hus vid Kungsträdgården, och Stockholm hade fått sin
efterlängtade stora utställningslokal.

Denna invigdes våren 1898 med en omfattande retrospektiv utställning av
svensk konst alltifrån 1600-talet fram till 1875.

1893 lämnade Malmström direktörsplatsen, varefter denna åter intogs av
Rosen, som stannade till 1899, då han efterträddes av Gustav Cederström,
professor i teckning sedan 1887. Sekreterarplatsen hade Gellerstedt lämnat 1891,
efter ett kort interregnum, då befattningen sköttes av Grundström, övertogs
den 1892 av doktor L. Looström, amanuens vid Nationalmuseum.

Som lärare kvarstod Malmström till 1895. Då inträdde Kronberg som
ordinarie professor. När han avgick 1898 erbjöds hans plats åt Carl Larsson, som
befanns intresserad för den hägrande lärarbefattningen, men som gammal
opponent avböjde han likväl närmande till akademien, varpå platsen besattes av Oscar
Björck. Då Holm 1900 avgick som professor i landskapsmålning, inträdde i denna
befattning Arborelius - en av dem, som efter att ha utgått ur opponentkretsen,
mottagit inval i akademien.

En ny skola inom akademien var den av Axel Tallberg grundade fria
etsningsskolan, som började sin verksamhet våren 1895, blev talrikt besökt både av
ungdomen och av konstnärerna och medförde en rik utveckling av denna dittills
i vårt land föga odlade konstart.

Under ofredstiden hade ett nytt släktled uppammats i akademiens skolor,
och där var ingen brist på talanger.

Tävlingsämnena voro allt fortfarande av det traditionella slaget, i målning
under opponentrörelsens år 1886 o. f. Paris dom, Jakob välsignar Josefs söner,
Andromeda, Karl IX och Petrus Petrosa, under 1890-talet Scen från syndafloden,
Den heliga Birgitta besöker sjuka i Rom, Simson och Delila, Gustav Baners
avsked från sin familj, Utdrivningen ur paradiset, Adam och Eva vid Abels
lik, Kristina Gyllenstierna försvarar Stockholm och 1899 Isaks offer. För
skulptur 1886 o. f. Abraham bortvisar Hagar, Spjutkastare, Andromeda, Tors
strid med midgårdsormen, Höder dödar Balder (relief), Ragnar Lodbrok i
ormgropen, Apollo sjunger för herdarna (relief), Pluto bortrövar Proserpina
och Syndafallet (relief 1899).

Undantag inom ämnesvalet medförde åren 1894 och 95, då för målare
bestämdes skiss till dekorativ målning, framställande konstens olika skeden i
Sverige, avsedd för akademiens nya byggnad, och för skulptörerna monument
därstädes över Gerhard Meyer.

Kungliga medaljen tilldelades under senare delen av åttiotalet
landskapsmålarna A, Schultzberg, C. Flodman, G. Kallstenius, figurmålaren G. T. Wallén,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:06:44 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/2/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free