- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
352

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 4.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

352

GEORG NORDENSVAN

C. Larsson. Gustav Vasas intåg i Stockholm.
Oljemålning i Nationalmuseum 1907.

trätt av en del samtida. Men Larssons fantasi lyfte gärna vingarna, och utan tvekan
tillfogade han i den realistiska kompositionen keruber, som tumla i vårluften kring
den svenska fanan, och över en i väggytan inskjutande dörr placerade han en
allegorisk vitskrudad ung flicka inom en krans av vårblommor. Detta i den
förberedande kartongen i olja - vid utförandet al fresco sommaren 1901 mildrades
fantasiinslagen i någon mån.

Närmast efter korumtavlan följde för Latinläroverket i Göteborg "Ute blåser
sommarvind" -. en långsträckt komposition, målad i olja, ämnet är barn på väg
till skolan för att klä lokalen till examen med blommor och grönt.

Och nu fick efter lång väntan "Gustav Vasas intåg" sin plats i Nationalmuseets
trapphall. Larsson hade utfört en ny skiss i en helt annan karaktär än den
ursprungliga. Denna ägde festlig och fyllig massverkan. I den nya skissen var
kompositionen förenklad, figurernas antal reducerat, det hela hade karaktär av en
monumental teckning med pålagda färger, ganska brokiga. Efter målerisk hållning
hade målaren ej strävat.

Väggmålningsnämnden - som nu återuppstod, rekryterad med nya krafter -
beställde 1906 målningens utförande al fresco, men konstnären föredrog att måla
den i olja, nämnden ställde sig tillmötesgående, och 1907 uppsattes oljemålningen
på det för fresken sedan länge avsedda väggfältet.

Utlopp för sin skapande fantasi fick monumentalmålaren i den plafond, han
vid samma tid utförde för nya Dramatiska teaterns publikfoajé. Ämnet var
"Dramats födelse", skalden kastar sin idé - i kvinnogestalt - ut i rymden och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free