- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
358

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 5. Uppslag inom dekorativt måleri: Viktor Andrén - 6. Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358

GEORG NORDENSVAN

G. Pauli. Majstången bindes.
Freskmålning 1900. Södermalms latinläroverk.

än de tidigare väggmålningarnas, kompositionen är lagd på bredden med långa
horisontallinjer, verkningsfullt brutna av alléns vertikala trädstammar. En lugn
bakgrund av äng och skog.

Paulis väggmålningar från det nya århundradet - i Riksbanken, Dramatiska
teatern, läroverket i Jönköping, Stockholms stadshus - beteckna övergång steg
för steg från realistisk monumental hållning till modernistiska riktningar. Han
var inom sitt släktled av svenska målare den allt från början mest mottagliga,
lätt entusiasmerad av nya rörelser inom konsten, som syntes honom innebära
växt och utveckling, och aldrig tvekande att lämna bakom sig en ståndpunkt, som
ej längre fyllde hans fordringar. En överblick av hans verksamhet - från ämnen
som "Slåtter i Dalarne" (1870-talets slut) och "Skördefolkets frukost"
(Normandie 1884) och över expressionism och kubism - skulle ge en förbluffande
provkarta på tillryggalagda ståndpunkter. Hans konst ger en överblick av smakens
väg under ett halvt sekel, sådan den avspeglats i ett kultiverat, vaket, reflekterande
temperament. Han har varit outtröttlig i att klargöra för sig det han ser och
upplever, och han har med iver försvarat sin åsikt, att hos en konstnär "ombytlighet
i formen ej är detsamma som obeständighet i lynnet, själen, karaktären".1

6.

Carl Larsson var länge nog i sina landsmäns ögon en smidig och mångfrestande
virtuos. Även Zorn var virtuos, och båda räknades en tid framåt till
kosmopoli-terna bland utvandrande svenska konstnärer.

1 "En målares resa", sid. 47.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free