- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
367

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 7. Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

367

R. Bergh. Nordisk sommarkväll.
Oljemålning 1900. Göteborgs museum.

Målaren Richard Bergh hade under 1890-talet sökt sig fram på nya områden.

Han vistades ett par somrar i Visby och omtalade därifrån, att han "har blivit
romantiker och skäller på naturalismen och finner impressionismen bitvis
idiotisk och numera målar platt och matt och med tempera". Frukten av
Visbystudierna blev "Vision" (1894), en stiliserad högsommarstämning, staden och
ringmuren och det starkt blå havet, där en flotta av förgyllda fartyg av gammal
typ seglar fram. Den eftersträvade dekorativa stilen var knappast konsekvent
genomförd, resultatet var tvivelaktigt.

1893-95 var han bosatt i Varberg i intim samvaro med Nordström och
Kreuger. Hans huvudnummer från denna tid är "Riddaren och jungfrun", som
efter långvarigt arbete fullbordades 1897.1 Riddaren, imponerande i blänkande
rustning och överväldigande yvig röd hjälmbuske, fattar med sina järnhänder
om den späda flickans skuldror. Hon ser allvarlig och undrande framför sig,
medan hennes små händer omfatta en kavaljersparoll av den mångfald, som
smyckar marken omkring de två. Uttrycket hos jungfrun är innerligt och
själfullt. För övrigt har konstnären själv framhållit, att det realistiskt
omsorgsfulla utförandet i fria luften av den stora målningen förtagit något av fantasiens
flykt och det första anslagets omedelbarhet. Skissen förefaller honom mera

F. U. Wrangel yttrar i "Minnen från konstnärskretsarna och författarvärlden", att han»
såg "Riddaren och jungfrun" på Berghs staffli redan 1889 i Paris.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free