- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
387

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 2.Nils Kreuger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

387

N. Kreuger. Kor vid havet.
Oljemålning 1901. Nationalmuseum.

från Frankrike. Det gäller framför allt skymningsstämningar från landsbygden
eller från Varberg. Tonerna äro lätta och ljusa, behandlingen mjuk och flytande.
Målningar från hösten 1893 visa inflytande av Nordström. "En höstkväll" t. ex.
har en hårt målad Nordströmsk terräng, en ungefär samtidig "Septemberafton"
en tung, mahognybrun ton -. båda dessa, verk ha en hållning, främmande för
Kreugers eljest kräsna färgsmak.

Han blev dock ej efterbildare. Han upparbetade ett egenartat stiliserat
behandlingssätt, kombinerad målning och teckning. På oljemålad grund äro
föremålens konturer upptecknade med tuschpenna och dessutom förstärkas former
och toner medelst tuschlinjer och prickar. Ändamålet med detta förfaringssätt
var naturligtvis att därigenom åstadkomma ökad fasthet i linjer och former och
ökad styrka i tonerna. Nordström utförde teckningar med pålagd färg. Kreuger
försökte motsatsen, målning med pålagd teckning. Metoden lämpar sig relativt
bäst för små bilder, Kreuger använde den en tid framåt också i rätt stora
målningar, exempelvis i den här återgivna "Kor vid havet", en nära nog
programmatisk Kreugertavla med en väggmålnings hållning, kraftiga linjer, stora hela
plan av klara, starka färger - korna röda, ängen grön, vattnet blått -
punkterna och strecken tillkomma för att förstärka bildens verkan.

Från prickmaneret gick han över till målning i fläckar med starkt och käckt
färgspel -.’ detta framför allt i målningar av stort format eller med livlig
rörelse. Han kan närma sig det monumentala i form (hästar på bete, någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free