Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 3. Bruno Liljefors
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
390
GEORG NORDENSVAN
Att rita antiker låg ej
i minsta mån för hans
lynne, han trivdes
relativt bättre i
landskapsskolan. Men när denna
på försommaren höll till
på Räf snäs i
Mariefredstrakten, ratade han de
idylliska strand- och
ängsmotiv, som där
funnos inom räckhåll, och
drog sig upp i
granskogen, där han studerade
miljö för sina speciella
motiv, rävar och kråkor.
Under tredje året i
antikskolan erhöll han ett
par varningar för
försumlighet i studierna,
följde då Zorns exempel
och övergav akademien
(1882 på våren) med
närmaste påföljd, att
han ej fick sina
räv-B. Liljefors. Räv och stövare. studier antagna till ele-
Oljemålning 1885. Nationalmuseum. vernas utställning _ en
prickning, som väckte mycken förargelse bland kamraterna. På hösten samma år
reste han "ut", till en början till Dusseldorf och efter en månad därstädes till
Oberbayern i sällskap med Johan Tirén, som nu var stadd på stipendieresa. Tirén
5?0,
E. Liljefors. En skotträdd valp.
Teckning omkr. 1885.
B. Liljefors. Tvekamp.
Teckning 1887.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>