- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
395

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 3. Bruno Liljefors - 4. Prins Eugen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

395

har ej ryggat för dristiga, vågade experiment. Liljefors har ständigt gått sin egen
väg, en tvärvigg bland våra konstnärer.

Under sina olika stadier har han ständigt varit upptäckare. Han har infört
nya områden i svenskt måleri, och svensk natur har han tolkat på ett individuellt
och mer än en gång överraskande sätt, med intensitet och skärpa i känsla och
uttryck.1

4.

1890-talets huvuduppgift blev för landskapsmåleriet övergång
från stämningsmåleri, fasthållande av en sensation, ett
naturintryck, ett fenomen till formellt studium, samlad, begränsad bildverkan, en
övergång från friluftsstudium i riktning mot stilkonst. Denna övergång från färg
till form belyses med klarhet och konsekvens av prins Eugens betydande insats
i svenskt konstliv.

Då den unge prinsen på nyåret 1887 kom till Paris för att - som det officiellt
kungjordes - "under någon tid idka
konststudier", hände det nog, att någon
misstänksam oppositionsman förargades över ett
sådant tilltag, som att en medlem av kungahuset
trängde sig in i ledet av stridande konstnärer
och högdraget frågade vad f-n monsieur
Oscarsson hade där att göra. M. Oscarsson var
prinsens nom de guerre som elev i Bonnats
skola, där han tecknade och målade efter
levande modell. Då Bonnats skola upphörde
på hösten samma år, övergick prins Eugen
till Gervex’ ateljé. Han studerade sammanlagt
två och en halv vinter i Paris och målade
därjämte under tre somrar svensk natur och
svenska typer i Dalby i Skåne - Hugo
Salmson var där hans rådgivare. I Paris deltog
prinsen i den svenska avdelningen i
världsutställningen 1889 med ett litet skånskt motiv
’’Potatisåker i Dalby" och tre figurstudier i
pastell. Man söker förgäves dessa nummer i

1 Thielska galleriet äger den rikaste Liljeforssamling, som existerar, 50 målningar i olja,
Hand dem ett självporträtt 1919 samt en skulptur, "Atlet", statyett i silver 1900. Liljeforsdukar
från hans olika perioder finnas i Nationalmuseum - Fem studier 1885, Räv och stövare s. å.,
Rävfamilj på gåsmiddag 1886, Tjuvskytt 1894, Ejdrar s. å., Havsörnar 1897, Fällande
vildgäss 1907, Örnbo s. å., Storspov s. å. - samt i Göteborgs museum Katt på fågeljakt 1883,
Fåglar (fem studier) 1888, Tjäderlek s. å., Kråkor 1891, Uven djupt inne i skogen 1895,
Hare 1914.

Zorn. Prins Eugen.
Radering 1891.

Eugen, hertig av
Närke, f. 1865.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:27:22 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/2/0409.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free