Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 8. - Karl Trägårdh
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI
415
K. Trägårdh. Får på bete.
Oljemålning 1895. Nationalmuseum.
och dit kommo f. d. elever vid konstskolan i Göteborg och akademigossar från
Stockholm.
Bland de sistnämnda hade målarna Alf Wallander och Gustav Wallén tillhört
den svenska kolonien på åttiotalet - den förstnämnde hade till och med förbluffat
sina landsmän genom att vinna en första klassens medalj på världsutställningen
1889. Wallén inhöstade en medalj av tredje klassen på salongen 1891 för sitt
Bretagnemotiv "I sorgehuset". Samma utmärkelse tilldelades då landskapsmålaren
Anselm Schultzberg, medan Vilhelm Smith vann mention för en täck och frisk
barngenre.
Åttiotalets traditioner representerades inom landskapsmåleriet
av bl. a. Karl Trägårdh och Edvard Westman, som båda målat i
Grez. Det var intet receptmåleri., de tillägnat sig i Frankrike
men väl friluftsstudiets grundsatser. Deras studier visade ingen stark originalitet
och inga revolttendenser men väl vaken naturkänsla och säkerhet i uttrycket -
som exempel kunna nämnas Westmans "Höskörd i Normandie" 1888 och
Trägårdhs lilla strandstudie "Ån vid Grez" 1889.
Trägårdh hade växt upp i Skåne, och till det skånska slättlandet med
sankmark och pilträd i mjuk, dallrande luft eller till Hallands Väderö och Gottskär
Karl Trägårdh, f.
1861, d. 1899.
Edvard Westman f.
1865, d. 1917.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>