Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning)
- 9. Per Ekström efter hemflyttningen
- 10. Otto Hesselbom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
O. Hesselbom. Vårt land, vårt fosterland.
Oljemålning 1902. Nationalmuseum.
Norrmans sista arbete, "Insjölandskap", är i vissa detaljer ofullbordat, men
stämningen av stillhet och lugn, aftonsolens glöd i tallstammarna, strandens
spegelbild i den mörka tjärnen är uttryckt med känsla och karaktär. Detta hans sista verk
betecknar återgång från den färghållning i koppar och guld, som karakteriserar
hans alster från de närmast föregående åren, till en svalare tonskala och ett lättare
behandlingssätt.
En stark, egenartad, kultiverad målarbegåvning hade Sverige ägt i denne
ensamme naturdyrkare, som aldrig sökt göra sig personligen uppmärksammad, men
som arbetat så ihärdigt och trots hämmande omständigheters tryck ej låtit sig slås
ner, ej ens stannat i växten.1
<CENTER>10.</CENTER>
Otto Hesselbom,
f. 1848, d. 1913.
En av de konstnärer, som voro i ordets hela mening hemma
i sin fosterbygd och som återvände dit efter att ha känt sitt
främlingsskap i för dem ny och ogästvänlig luft, var Otto Hesselbom. Han var
bördig från Dalsland, från Ånimskog ej långt från Vänern, fick först efter fyllda
40 levnadsår tillfälle att ägna sig åt konststudier. Han blev extraelev vid
akademien och stannade som sådan i sju år. Då han omsider började deltaga i
1 Norrman är representerad på Nationalmuseum av det här omnämnda porträttet av sin
moder, av parkmotivet från New York 1890 och av senare landskap och porträtt. Staten äger
även självporträttet 1883 (i den Ester Lindahlska donationen, nu i Nyköpings museum).
Göteborgs museum äger "Vid åkanten" o. a.. Thielska galleriet två självporträtt, flera
landskap samt ett par stora, kraftfullt hållna teckningar. Det ofullbordade "Insjölandskap" m. fi.
finns i prins Eugens samling. Ett par stämningar från Tranås - bland dem "Storgatan efter
regn" 1897, i Köpenhamns Konstmuseum - äro hållna i ett brett behandlingssätt med
flytande penseldrag.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0438.html