- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
438

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 12. - Alf Wallander, Robert Lundberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

438 GEORG NORDENSVAN

Munchen. Han utställde hemma gatmotiv från Berlin men företrädesvis svenska
motiv från åker och äng, stall och ladugård: "Rast i åkern", "Höstplöjning",
"Kväll i kohagen", skördemotivet "Sista lasset" samt stämningar som "Sista snön",
"I sommarnatten", "Kvällsguld". Han försökte sig därjämte på karolinska
genremotiv och på romantiska stämningar - exempelvis "Fordomtima", nordisk natt
över en lugn sjö, där ett par vikingadrakar ljudlöst glida fram - och utförde i
akvarell och teckning stort hållna svenska bilder ("Sverige" i Julrosor 1900).
Tolkade därjämte smällkall vinter med snöfält i sol under gnistrande klar himmel -
exempelvis i "Vintersöndag" (1899), utsikt över ett mellansvenskt slättlandskap,
där landsvägen plöjt sig fram genom snötäcket. På vägen åker en herreman i en
schas, och från denna väg leder en allé upp till en säkerligen gästfri herrgård.
Denna i karaktär och färgglädje friska skildring av svensk vinter ger alltså
därjämte en känsla av svensk herrgårdstrevnad.

Sedan Gustav Ankarcrona 1901 flyttade till Dalarne har han samlat sin
verksamhet kring hembygdskunskap, hembygdsvård, hemslöjd och tillvaratagande
av den sedan århundraden fortlevande folkkonsten.

I konstnärslivet i Stockholm intog Alf Wallander en
uppmärksammad plats som mångsidig konstnärlig skapare, som
föregångsman och vågbrytare.

Han hade varit tidigt ute, kunde räkna sig till åttiotalets Parisersvenskar och var
bland dem en de iättvunna framgångarnas man. Redan 1885 hade han direkt från
akademien begivit sig till Paris, fick följande år sälja en oljemålning "Julotta" till
ett amerikanskt museum och vann 1889 mention på salongen för "En lustig visa"
-. sjömän på en krog - och på världsutställningen samtidigt första klassens
medalj för pastellmålningar, "Tiggargubbe" m. fi. Med bred pensel, rask
iakttagelse och godmodig tvärsäkerhet i karakteristiken målade häri gubbar och
gummor från gatan, från krogen och salutorgen. Var för övrigt ej den, som stängde
in sin förmåga inom trånga gränser. Efter sin återkomst till hemlandet målade
han svenska stämningar, "Sommarafton", "Den gamla herrgården", motiv från
Stockholm i vinterskrud och överträffade sig själv i det stora porträtt i olja, han
1896 utförde av sin svärmoder - helfigur, sittande, svartklädd, i stark, samlad
belysning. På Stockholmsutställningen 1897 uppträdde han även som
blomstermålare och som konstindustrialist med ett tjugutal arbeten i keramik och textil
konst. På dessa områden gjorde han en insats, som ställde hans frodiga och käcka
alstring som stafflimålare helt i skuggan.1

Inom den akademiska elevkretsen på Alf Wallanders tid var
Robert Lundberg en tidigt mogen talang. Kort efter slutad
elevtid utförde han 1888 en så frisk Stockholmsstämning som "På högvakten" - motiv

1 Tiggargubbe (prisbelönt 1889) jämte På heden m. fi. i Göteborgs museum, Positivspelare
och Fågelhandlare i Nationalmuseum. Stallmästargården (kroginteriör, pastell) i Thielska
galleriet.

Robert Lundberg,
f. 1861, d. 1903.

Älf Wallander, f.
1862, d. 1914.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free