Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 14. Tecknare - Viktor Andrén
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
448
GEORG NORDENSVAN
Karl Nordström.
Richard Bergh.
i
karikatyrens storman: Carl Larsson. Och
han förblev under sina olika stadier en
mästare, även som skämttecknare - de
kamratporträtt, han utförde i början av
1890-talet, utgöra en karaktärsfull
motsättning till Sergels frodiga speritningar
av de gustavianska konstnärerna.1 Det har
också sitt intresse att jämföra Larssons
improvisationer till Elias Sehlstedts visor
(1892-93) med Elias Martins och
Hjalmar Mörners bilder av Stockholmsliv och
typer från 1700-talets slut och 1800-talets
mitt och att jämföra Sehlstedtsvolymen
med Larssons utsökta Anna Maria
Lenn-grensbilder från 1880-talets första år. I
Sehlstedtsbilderna är teckningen bred och
summarisk, hållen i munter rytm, i
flytande, expressiva linjer, teckningarna ha i själva verket en vida mera modern stil
än visorna.
Bruno Liljefors och Gustav Ankarcrona.
C. Larsson. Kamratporträtt.
(1890-talets början).
Efter Larsson blev Viktor Andrén den skickligaste och mest
anlitade illustratören. Även han började som skämtteckriare,
han efterträdde Carl Larsson i Kasper på nyåret 1877. Han var då ännu
lärling i principskolan. Vid akademien ansågs han sakna färgsinne, koncentrerade
1 Se bilderna del I, sid. 67.
Viktor Andrén, f.
1856.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>