- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
450

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 14. Tecknare - Albert Engström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

450

GEORG NORDENSVAN

likväl ej; när längre fram Kreuger och Wilhelmson valde Stockholmsmotiv
till väggmålningar, upptogo de ämnen som midsommar stämning vid Slussen
med hästar och kärror och lastning vid Skeppsbron, och när Andrén upptog
dekorativt måleri - i det nya operahusets salong och i operakaféet - rörde han sig inom
den för dylika lokaler traditionella motivkretsen: sånggudinnor, nymfer och
amoriner. Senare målade Andrén även religiösa allegorier i ett par kyrkor.

1890-talets svenska teckningskonst fick sin genombrottsman i
Albert Engström.

Han var student i Uppsala, dä han började öva sina tecknaranlag, uppmuntrad
av Liljefors och åtminstone tidvis i sällskap med Sager-Nelson. Så blev han i
Göteborg elev av Carl Larsson i museets konstskola. Carl Larsson fann i honom
"en vådligt talangfull ung man", överlät på honom en dekorativ beställning - den
gällde att måla "gubbar" runtom väggarna i Weisses ölstuga. Resultatet visade
instinktivt god blick för väggmålningsstilens fordringar. Larsson sökte intressera
sin elev för att illustrera Bellman, sökte även intressera stockholmska förläggare
att uppmuntra detta "äkta illustrationssnille".1 Men herrarna i Stockholm avskydde
de teckningsprov, snillet uppvisade för dem. "Man hade inte sett karikatyrer förut
i Sverige", skrev Engström långt efteråt i sina ungdomsminnen.

Han gjorde sig
emellertid känd genom en
rad tecknade
Smålandstyper, som han
uppvisade på
Konstnärsförbundets utställning 1895,
och genom pojkaktigt
skämtsamma och
groteska improvisationer i
Söndagsnisse. Blandade
känslor väckte hans "En
gyldene book", tecknad
och präntad 1896. Hade
man dittills inte sett
karikatyrer i Sverige, så
fyllde Engström denna
brist med
porträttsamlingarna "Vänner och
bekanta" och
"Medmänniskor" samt med bild-

Albert Engström.
Foto.

1 Brev till Isidor Bonnier,
mars 1893.

Albert Engström, f.
1869.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free