- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
464

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 2. Per Hasselberg - Christian Eriksson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

464

GEORG NORDENSVAN

ämnena, figurer symboliserande naturkrafterna och samtida uppfinningar.
Figurerna äga tvivelsutan originalitet, karaktär och rörelse - exempelvis den här
återgivna gruppen "Dynamiten", där mannen uttrycker kraft och lugn, medan
kvinnan desperat söker spränga klippblocket genom att slå huvudet i stenen.1

Christian Erikssons debut ute i världsvimlet hade sina
likhetspunkter med Hasselbergs.
Båda voro arbetarsöner från svenska landsbygden och bådas väg till
konstnärskap gick genom hantverket. Christian Erikssons fader var snickare i Värmland, i

trakten av Arvika. Christian slöjdade
liksom hans bröder. Vid sjutton år
begav han sig ut i världen för att lära,
var två år i Stockholm, lärling hos en
ornamentsbildhuggare men tillbragte
kvällar och söndagar i Tekniska
skolan. 1877 reste han till Hamburg,
arbetade där på en möbelfabrik och höll
fast vid sin vana från Stockholm att
rita mönster och ornament, då
dagsarbetet var avslutat.

Liksom Hasselberg fick Eriksson vid
ett tillfälle 500 kronor från
Kommerskollegium. Han reste då till Dresden,
begav sig därifrån till Rhenstäderna,
fick intet arbete där och fortsatte på
Guds försyn till Paris. Där fick han
anställning som modellör på ett
tegelbruk, utförde snart självständiga
arbeten, började så att rita i École
des arts décoratifs om kvällarna och
sedermera liksom många av kamraterna att modellera i École des beaux arts,
medan han skaffade sig levebröd genom verkstadsarbete och genom att biträda
med grovarbetet på ateljéerna hos än den ena än den andra skulptören. En studie
efter levande kvinnlig modell förskaffade honom högsta elevpriset i skolan, och
så gled han över till den högre konsten, skaffade sig egen ateljé, utförde där statyn

1 Carl Larssons akvarell "I Fiirstenbergs galleri" - här återgiven sid. 276 - ger en
föreställning om dessa gruppers ursprungliga placering. I Fiirstenbergs salong - överrik på
konstverk och prydnadsföremål - voro de vida bättre på sin plats än i den sal i Göteborgs
konstmuseum, dit de åtföljt Fiirstenbergs övriga samlingar.

Göteborgs museum äger den utan jämförelse yppersta samling av Hasselbergs verk:
Snöklockan, Grodan, Näckrosen, Farfadern, flera byster och staty etter och en mängd skisser
och studier. Nationalmuseum äger Snöklockan, byster m. m. Exemplar i brons av Le charme,
Snöklockan och Farfadern äro uppställda i planteringar i Stockholm.

Christian Eriksson.
Foto.

Christian Eriksson,
f. 1858.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0478.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free