Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 2. Per Hasselberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
466
GEORG NORDENSVAN
Chr. Eriksson. Stödet.
Käppknopp i silver 1891.
Med samma kärlek och samma smak formade häri
en kruka, en käppknopp, en tallrik med figurer i
relief eller ornament på ett skåp, drivna bilder på en
bägare, dekorativa figurer på en vas eller på en
lamp-fot, som han utförde en porträttbyst eller hoppade
upp i "le grand art" och började modellera en staty.
Med frisk och frodig idérikedom utförde han en del
smärre arbeten, porträttbyster, karaktärshuvuden -
bland dessa i marmor den finske skulptören Robert
Stigells satyrfysionomi, humoristiskt behandlad - och
bland små alster av objets d’art "Stödet" - käppknopp,
en gammal orkeslös gubbe, stödd på en kraftig ung
flickas arm - modellerad i vax, gjuten i silver, och
"Livet", ett fat med en mängd figurer, utfört i drivet
silver.
Liksom Hasselberg var Eriksson en överlägset skicklig
arbetare i sin konst. Ha Q hade ej Hasselbergs starkt
individuella spekulativa läggning, hans konst bars av hurtigt
gosselynne, orädd försökslust och smidigt handlag. Ingen tvekan och inga tvivel,
han arbetade med lätthet och med rapp hand och hans verk ge intryck av att ha
tillkommit utan ansträngning.
Hans första verk i stor skala och det första, som påminde den svenska
allmänheten om hans nationalitet, var Linnéreliefen, fullbordad 1891.
Linné är ute på promenad,
stöder sig mot en ekstam och
betraktar en blomma med spänd
uppmärksamhet och kärleksfull
blick. Ovanför synes i ekens
lövvalv i lägre relief än den
kraftigt framträdande, realistiskt
hållna huvudfiguren en späd
Flora, lätt skisserad, med skötet
fullt av blommor.
Christian Erikssons talang
blev villigt uppskattad hemma i
Sverige. Konstakademien
tilldelade "Martyrens" skapare -
fastän konstnärsförbundist -
ett av sina stora resestipendier,
Chr. Eriksson. Stigell.
Marmor Paris 1890. Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>