- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
468

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 2. Per Hasselberg - Gusten Lindberg, Verner Åkerman, Axel Ebbe - 3. Nya skulptörnamn vid sekelskiftet - Harald Sörensen-Ringi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468 GEORG NORDENSVAN

pojken till kosmopolit, och den därpå följande än längre verksamheten hemma
har ej verkat hämmande på hans fantasi och uttrycksförmåga.

Det franska inflytandet är starkt iögonfallande i Gusten.
Lindbergs konst.

Han vistades i Paris nära nog hela åttiotalet och tillhörde
opponenternas stamtrupp.

Hans "Gosse, som badat" och som torkar sig om ryggen med en handduk
(1883), är en livlig genrestaty, och hans kvinnobilder "Dimman" och "Vågen"
intaga smidiga och behagfulla model l poser.1

Verner Åkerman ankom till Paris 1888, besökte Italien vintern 1890-91 och
vistades sedermera åter två år i Paris. Kroppsligt missbildad - han var
puckelrygg och kunde ej flytta sig utan kryckor - hade han svårt nog att ta sig fram i
världsvimlet, men han höll sig ständigt vid vigör, tack vare sin viljekraft, sitt
orädda uppträdande och sitt i alla väder goda lynne. Känslig uppfattning och
behandling visa hans bilder av unga kvinnor och barn - bland dessa ett litet
utsökt barnhuvud i marmor (1890) och en ung moder med sitt barn (högrelief,
Rom 1891, marmor). Bland större statyer är "Strandfynd" (1895, marmor).
Åkermans efter hemflyttningen utförda statyer i vestibulen i Stockholms operahus
visa avgjord avmattning.

Skåne fick sin egen skulptör i Axel Ebbe, som utbildade sig
i Köpenhamn och på kontinenten och som utfört statyer, gärna
med någon dragning till det bisarra: "Atlas’ dotter", somt
liggande på rygg lekfull sparkar boll med jordklotet (1892), "Solrosen - ung
kvinna, som sträcker sina armar upp emot solen (1893), "Mannen som bryter sig
ut ur klippan" (hög relief, 1896).2 Och från Hasselbergs hemtrakt i Blekinge kom
Hugo Elmquist, snickare och ornamentsbildhuggare, därefter akademielev i
Stockholm och resestipendiat 1894-97, tolkade ålderdom, mannakraft och barnslighet
i karaktärsfulla statyer, blev en fyndig och smakfull konstindustrialist och
uppfann den konstgjutningsmetod, som bär hans namn.

3.

Vid århundradets utgång träffas i Paris åter ett uppbåd av svenska
skulptörynglingar. Nya namn äro då Harald Sörensen-Ringi, Carl Eldh och Carl Milles.
Sörensen-Ringi - bördig från Västernorrland - hade varit
elev i Konstnärsförbundets skola, hade huvudsakligen lärt av

1 "Dimman" liksom "Vågen" i Nationalmuseum. Den förstnämnda i brons i Strömparterren.
Fontän samt figurer och reliefer i marmor i Hallwylska palatset, 1890-talet.

2 Solrosen i brons i Kungsparken i Malmö, statyn Irrbloss i Trälleborg, Mannen som bryter
sig ut ur klippan på Universitetsplatsen i Lund.

Gusten Lindberg,

f. 1852. o
Verner Åkerman,

f. 1854, d. 1903.

Axel Ebbe, f. 1868.
Hugo Elmquist, f.
1862.

Harald
Sörensen-Ringi, f. 1872, d.
1912.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free