- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
473

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 3. Nya skulptörnamn vid sekelskiftet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SKULPTUR OCH ARKITEKTUR

473

andra representanter för
de djupa leden inom den
svenska nationen. Då
gav även Aron
Jerndahl sina fåtaliga men
fullödiga bidrag till
realistisk, folkligt svensk
skulptur.

Själv bondson - från
Järna i södra Dalarne
- ägde han den
händighet, som ofta finns i
rikt mått hos den
svenska bonden och som hos
enstaka individer
stegrats till konstnärligt
mästerskap.

Lusten att måla följde
honom, medan han förde
en arbetares liv i
Stockholm och Eskilstuna.
Någon ledning fick han
ej förrän han förirrat
sig till Köpenhamn. Där
blev han 1886 elev vid
Konstakademien och
sedan i Kr0yers
målarskola. Åter i Sverige
arbetade han vid Uppsala domkyrkas restaurering och utförde där i koret en
relief - Sankt Eriks skrin överföres från Gamla Uppsala. Först vid denna
tid vågade han blygsamt uppträda med anspråk på att räknas bland artister.
1900 debuterade han som skulptör på Konstnärsförbundets utställning med
en brevpress i brons, återkom året därefter med en porträttbyst, som han
kallat "Ålderdomens lycka" - en gammal man, försjunken i sina minnen -
och med en spis med figurer i relief, man, hustru och barn vid sin måltid. 1903
följde den bild, som konstnären uppkallat "Det lider mot skymning" - en gammal
jordarbetare med kloka ögon och ett betänksamt tag av den väldiga näven om
hakan. Det är en svensk typ, lika svensk som Constantin Meuniers utsläpade
fabriks-trälar äro hemma i de svarta fabriksdistrikten i Belgien. Jerndahl hade ett annat
tag på sina typer än vad före honom förekommit i vår konst, det framgår även

Ruth Milles. Blåsväder. Brons.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free