- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
499

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 9. Gustav Wickman, Ferdinand Boberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SKULPTUR OCH ARKITEKTUR

499

Johansson, företog sedan upprepade studieresor till kontinenten och ett par
gånger till Nordamerika.

Vid 1890-talets inbrott gjorde han sig känd som originalitetssökare med
brandstationen i Gävle och med Stockholms gasverks byggnader vid Värtan. 1892
tillkom Stockholms elektricitetsverk, som bildade ett undantag i Regeringsgatans
arkitektur. Dessa
anläggningar äro skapade
inifrån utåt, deras
bestämmelse uttalar sig
omedelbart och utan minsta
maskering i deras yttre,
och den yttre dräkten har
massiv fasthet och
imponerande kraft. Där saknas
ej heller detalj skönhet. I
elektricitetsverkets portal
brytes den kärva
stenmassan av en ornamentik av
filigransartad finhet, där
olika motiv, bland dem så
överraskande föremål som
glödlampor och
ledningstrådar, äro
sammanbundna i elegant broderi i sten.

Med flödande fantasi
och stor omväxling i val
av former gav
Boberg-märkliga inslag i 1897 års

Stockholmsutställnings
karaktär. I konsthallen
med dess släta vita mur,
prydd endast med en
fortlöpande fris utmed tak- p. Boberg. Posthuset i Stockholm: Portalen.
kanten och med en rik, Foto.

elegant och originell portal gav ban ett genialiskt uppslag, som han
sedermera ytterligare utarbetade i den konstindustriella utställningen 1909, "den
vita staden" med dess gårdar och loggior, dess torn och kupoler och överraskande
perspektiv med mästerligt utnyttjande av den ojämna terrängen och av utsikterna
över grönska och vatten.

I den högst egenartade lilla svenska paviljongen på världsutställningen i
Paris 1900 gav Boberg en fri fantasi över motiv från gamla träbyggen. Dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free