- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
502

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 10. - 11. Inre dekoration: Agi Lindegren. Textilkonst - Handarbetets vänner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

representeras modern arkitektur av Hans Hedlund (Stadsbiblioteket, Folkbiblioteket
och i förening med Yngve Rasmussen bolaget Sveas hus), Karl Johansson
(Köpmansbanken, florentinsk stil), V. Adler (riksbankens filial), G. Kruger
(Valands utställningshus), E. Thorburn (Hantverks- och industriföreningens
hus), Adrian Peterson (Handelsinstitutet), J. A. Westerberg (kyrkor).

Flera av de mindre städerna ha följt med i den moderna rörelsen. Bland
förtjänstfulla byggen vid 1890-talets början märkes rådhuset i Hälsingborg - gotik
i tegelkonstruktion av A. Hellerström,

Inom nittiotalet faller fullbordandet av Zettervalls gotikkyrkor i Norrköping
och Göteborg m. fi. Kyrkor i gotik byggdes även av Hermansson i Sundsvall
1893, av Melander i Luleå 1888, av Fredrik Lindström i Umeå 1894 o. fl.

Av Zettervalls kyrkorestaurationer avslutades Uppsala domkyrka 1893 och
Skara året därefter. Men när Strängnäs domkyrka några år senare restaurerades
av Fredrik Lilljekvist - arbetet avslutades först 1910 - skedde det
genomgående med varsam hand och med pietet för det gamla. På 1890-talet hade
Lilljekvist restaurerat Gripsholm efter då gällande, nu längesedan utdömda
principer och hade oförfärat förvandlat slottet Koberg i Västergötland efter förebild av
Vadstena slott. Det var att "göra en gammal byggnad ännu äldre". På
Stockholmsutställningen 1897 var Lilljekvists fantasirekonstruktion av vasatidens Stockholm
ett nummer av stort intresse.

Bland nybyggda slott från 1890-talet märkas Hjularöd i Skåne av L. Wahlman
i samarbete med Clason (medeltida borgstil, torn, tinnar och vallgrav) och av
den förre ensamt Tjolöholm i Halland i skotsk renässans.

Inom träbygget härskade banala snickerifabrikstyper litet varstädes i
villastäder, badorter och stationssamhällen. Likväl gjordes även förtjänstfulla arbeten
i träbygge, än med engelsk anstrykning, än med användande av närmast liggande
svenska motiv, tillämpade för moderna fordringar, av Ernst Stenhammar, Magnus
Dahlander
, Karl Westman, Rudolf Arborelius, Erik Lallerstedt, Torben Grut,
Ragnar Östberg.

<CENTER>11.</CENTER>

Stilsökandet under 1870- och 1880-talen hade medfört fordringar på stilenhet
även inomhus. Till modern fordran på ett burget hem hörde sal i tysk renässans
med hög panelning och tunga möbler i ek, men för salong och kabinett föredrogs
style Louis XVI. Mörka kakelugnar, tunga draperier, makartsbuketter, små mattor,
mjuka puffar och små plyschbord voro på modet.

Av då verksamma arkitekter ägnade sig Isæus med intresse åt interiören.
Närmast honom stod Karl Grabow; utbildad i Berlin, teaterdekorationsmålare i
Stockholm och mycket anlitad privat dekoratör. Båda skapade ölstuguinteriörer
i gammal tysk stil och "guldkrogar" i modern elegans. Isæus gav unge Gustav

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0516.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free