- Project Runeberg -  Svensk byggnadskonst 1530-1760 /
100

(1904) [MARC] Author: Gustaf Henrik Vilhelm Upmark - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. VASATIDEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Christian Blume, sannolikt en äldre släkting till den förut nämnde Heinrich
Blume,
erhöll den 22 juli 1633 trettio riksdaler »för en schamplun till Kongl.
Majestäts graf», och samma år blefvo icke obetydliga summor utdelade till
bildhuggaren Jost Henne för de många stenhuggeriarbetena, gesimser, pilastrar och
kartuscher på konungens grafkapell. Mäster Hans Weiler erhöll slutligen 1634
90 daler för att därmed förgylla »tuppen på klosterkyrkan». Samma år blef
ändtligen det kungliga liket högtidligen bisatt och kyrkan därmed invigd till sin
nuvarande bestämmelse såsom grafkyrka för Sveriges konungar.

Det af konungahuset gifna exemplet följdes snart af rikets stormän, och i
tidernas längd blef sålunda Riddarholmskyrkan, som den sedermera kallades, på
alla sidor omgifven af grafkapell (bild 70).

Bild 71. Fönsterkonsol, Gustaf II Adolfs grafkapell, <bRiddarholmskyrkan, Stockholm.
Bild 71. Fönsterkonsol, Gustaf II Adolfs grafkapell,

Riddarholmskyrkan, Stockholm.


Med sina stolta minnen, med sina från hvalf och pelare nedhängande
troféer och segerfanor, med serafimerriddarnes vapensköldar, som i hundratal pryda
väggarna, har den blifvit ett Sveriges panteon framför många
andra kyrkor och användes endast vid högtidligare tillfällen,
minnesfester, kungliga begrafningar o. d. till gudstjänst.

Äfven i det gustavianska grafkoret finna vi ett starkt
inflytande af medeltidens byggnadsskick. Det är en liten
aflång, mot söder, från kyrkans hufvudkor framspringande
byggnad med tresidig korafslutning, yttre sträfpelare och
mellan dessa höga, rundbågiga fönster. Materialet är tegel
med huggen sten för indelande och prydande partier.
Fönstren inramas af smala, rusticerade pilastrar, hvilka sträcka
sig från sockeln upp till frisen och erinra om liknande
anordningar å franska byggnader från högrenässansen (t. ex. Palais Luxembourg).
Lika tydligt betonas horisontalindelningen. Utom af sockel, fris och en kraftig
kransgesims framhålles denna af gördelgesimser, hvilka äro dragna äfven öfver
sträfpelarna, den nedre vid fönsterbröstningens höjd, den öfre något under
fönsterbågarnas anfang. De sistnämnda framhäfvas ytterligare genom ett slags voluter,
insatta i själfva fönsterytan och erinrande om »näsorna» i den gotiska arkitekturen
(bild 71). Frisen prydes af riksvapnet och en rad af kartuscher med
beslagsornament. Här läser man bland annat konungens valspråk: Gloria Altissimo Suorum
Refugio,
tillika en anspelning på hans namn och titel: G(ustavus) A(dolphus)
S(uecorum) R(ex). — Dessa kartuscher motsvaras under fönstren af trekantiga
konsoler med kartuscher, omgifna af broskornament, å hvilka läses: In angustiis
intravit
Pietatem amavitHostes prostravitRegnum dilatavit
Suecos exaltavitOppressos liberavitMoriens triumphavit (bild 5).

Äfven genom takanordningen är kapellet betecknadt såsom en själfständig
byggnad. Öfver korslutet höjer sig en liten kupol med lanterninartad, tämligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:50:33 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svenbygg/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free