- Project Runeberg -  Svensk byggnadskonst 1530-1760 /
118

(1904) [MARC] Author: Gustaf Henrik Vilhelm Upmark - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. VASATIDEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

händelser på sin plats i Uppsala domkyrka; 1591 prisas det såsom kyrkans
skönaste prydnad.

Förebilden har äfven här varit den medeltida sarkofagen, som försetts med
renässansdetaljer. Den stora underbyggnaden i rödådrig ljus marmor är försedd
med pilastrar vid hörnen och en kraftigt profilerad kransgesims samt sockel.
På de fyra hörnen höja sig obelisker, måhända en stiliserad hågkomst af
»himmelsängen». Sidorna smyckas med inskrifter och vapensköldar, delvis utförda i brons.
På denna paradbädd hvila bilderna af de döda, konungen, en ärevördig gestalt
med långt helskägg, på sidorna om honom de båda drottningarna, alla med
kronor på hufvudet, spiror och riksäpplen i händerna och iklädda långa veckrika
mantlar i rika mönster. Vid deras fötter hålla sörjande genier vakt.

Ett verk af en flamsk konstnär — Willam Boy var från Mecheln — är
detta grafmonument på sitt område att jämföra med de nederländska
romanisternas målningar; det visar denna sammansmältning af ålderdomliga element med
modernare — här antikiserande —, som är så karakteristisk för tiden. I sin helhet
och på den plats, där det står, är det af den ståtligaste, mest stämningsfulla verkan;
gammaldags är den omsorg, med hvilken enskildheterna, t. ex. bladen å gesimsen,
mönstren å dräkternas stoffer, äro utarbetade. Materialet är rödaktig marmor
för de arkitektoniska delarna, hvit för de figurala. Vapensköldarna äro
polykromt behandlade, och på många andra ställen synas jämväl spår af färg och
förgyllning.

Katarina Jagellonicas grafvård i Uppsala domkyrka. Johan III:s namn är
fästadt vid många konstnärliga företag från hans tid. Det var väsentligen genom
hans personliga bemödanden, som det lyckades att få Gustaf Vasas grafvård
fullbordad och uppsatt på sin plats. Som ofvan omtalats, lät han år 1574 i
Riddarholmskyrkan resa de två monumenten öfver Magnus Ladulås och Karl Knutsson;
i Strängnäs domkyrka lät han genom Willam Boy uppföra ett sirligt monument
öfver sin lilla vid blott två års ålder aflidna dotter Isabella († 1566). — Den 16
november 1583 dog hans första gemål, Katarina Jagellonica, en dotter till konung
Sigismund I af Polen och Bona Sforza från Milano. Hennes högtidliga
begrafning ägde rum den 15 februari 1584 i Uppsala domkyrka, och det tyckes,
som om grafvården öfver henne redan då varit åtminstone till största delen
fullbordad.

Det var äfven nu mäster Willam Boy, som förverkligade den kunglige
makens planer. Konstnären har här försökt att förena medeltidens »tumba» med
ett på renässansvis ordnadt väggmonument, ett problem som han dock knappast
kan sägas hafva löst, åtminstone icke på ett fullt organiskt sätt (se plansch).
Sarkofagen springer fram i rät vinkel från den grunda väggnischen, som flankeras
af två kraftiga doriska kolonner, bärande en rundbåge. Ofvanpå sarkofagen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:50:33 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svenbygg/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free