- Project Runeberg -  Svensk byggnadskonst 1530-1760 /
131

(1904) [MARC] Author: Gustaf Henrik Vilhelm Upmark - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. KAROLINSKA TIDEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvarunder han besökte Tyskland, Italien, Frankrike och England. En mängd
ritningar och anteckningar från denna hans åttaåriga studietid i utlandet äro ännu
i behåll och vittna om det intresse, den flit och det omdöme, hvarmed han sökte
sätta sig in i alla sidor af sitt ämne. Som hufvudsak gäller, att han för
ytterarkitekturen företrädesvis hämtat sina mönster från den italienska konsten, särskildt
den romerska högrenässansen i alla dess skiftningar från Bramante fram till
Bernini samt dennes och Tessins egna samtida. För den inre dekorationen har han
däremot i regeln hållit sig till den franska konsten, sådan den framträder i
Versailles och andra samtida byggnader. En andra studieresa företog han 1687—88.
Efter faderns död utnämndes Tessin till dennes efterträdare och erhöll af konung
Karl XI det ärofulla uppdraget att utföra planerna till Stockholms nya slott, där
han var verksam från 1688 och ända till sin död, utan att dock få se det stora verket
fullbordadt. På grund af missgynnande yttre omständigheter blef det ej den yngre
Tessin förunnadt att utöfva en så rik arkitektonisk verksamhet som fadern.
Såsom konstnär var han en lärdare, mera eklektisk natur än denne. Hans eget hus,
sedermera öfverståthållarhuset i Stockholm, det för Karl Gyllenstierna uppförda
Steninge äro jämte kyrkorna i Kungsör och Karlskrona hans mest betydande
arbeten. Sedan han 1697 blifvit utnämnd till »öfverintendent öfver H. K. M:ts hus,
slott, trädgårdar, möbler m. m.» och 1699 upphöjd i friherrligt stånd, drogs han
efter hand mer och mer in på det administrativa och politiska området. Han blef
hofmarskalk, riksråd, grefve, universitetskansler och intog slutligen den höga
rangplatsen af riksmarskalk. I rådskammaren var han en af sin olycklige konungs,
Karl XII:s, trognaste anhängare. Hans verksamhet som konstnär blef i följd af
allt detta och af de svåra tiderna hämmad. Dock hade han den glädjen att på
sin höga ålderdom se slottsbyggnadsarbetet återupptaget (1728). Den yngre
Tessin var en fullkomlig »grand seigneur», en allvarlig, grundligt bildad man,
skicklig jämväl att föra pennan, högt ansedd och uppmärksammad af sin egen
samtid såväl i Sverige som i utlandet. Bland hans konstnärliga kvarlåtenskap
finnas ritningar till Kristiansborgs slott i Köpenhamn, beställda af konung Kristian
V i Danmark, till en anordning af gården i Louvre-palatset samt af en Pavillon
d’Apollon vid Versailles, till en kyrka i Petersburg samt till en utvidgning af
slottet Lützelburg (Charlottenburg) vid Berlin m. m. Intet af dessa förslag kom dock
till utförande, ehuru gillade af vederbörande. Tessin dog 1728.

Till hans närmaste samtida hörde Abraham Svansköld, hans äldre
styfbroder, son af hans moder i första giftet. Svansköld biträdde vid åtskilliga af
styffaderns byggnadsföretag, bland annat Kalmar domkyrka. En annan med både
Tessinerna och de la Vallée samarbetande konstnär var Mattias Spihler, stadsarkitekt
i Stockholm († 1691), gift med de la Vallées dotter Margareta. Hans namn är
förenadt med byggandet af Katarina kyrka, af Sjö och Salsta. Samtida med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:50:33 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svenbygg/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free