- Project Runeberg -  Svensk byggnadskonst 1530-1760 /
191

(1904) [MARC] Author: Gustaf Henrik Vilhelm Upmark - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. KAROLINSKA TIDEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och de omsorgsfullt utförda detaljerna synas hänvisa på Nikodemus Tessin d. ä. som
upphofsmannen. Byggnaden är åttkantig, utförd i tegel och huggen sten och täckes
med en kupol med lanternin. I det inre af detta kapell lät fru Barbara senare
(1676—1680?) uppsätta ett ståtligt grafmonument öfver sin make, sin son och
sig själf (se plansch). Af ungefär 7 meters höjd, utfördt i svart, hvit och
gråspräcklig marmor, är det i sitt slag ett af de omfångsrikaste och mest betydande
arbeten i hela landet och ur konstnärlig synpunkt särdeles anmärkningsvärdt. Den
väldiga gruppen med de båda makarnes porträttstatyer i öfvernaturlig storlek reser
sig på en manshög sockel med inskrifter. I sin stela allegoristik berättar den, huru
den grymma döden, i Saturni gestalt, redan har frånröfvat den sörjande änkan och
modern hennes gemål och står i begrepp att äfven rycka till sig sonens bild.
Ofvan dessa hufvudfigurer höjer sig en massa troféer af alla slag samt fyra
genier, af hvilka de två öfversta hålla en »corona navalis». I sin helhet, i sin
samverkan af arkitektur, dekoration och skulptur är det Bielkenstjernska
grafkapellet ett karakteristiskt och glänsande exempel på karolinsk konst. Väl saknar
man här liksom i andra verk från denna period det trohjärtade, personliga,
omedelbart tilltalande hos en tidigare riktning, men man finner i stället en högt
utvecklad kompositionstalang, ett utprägladt sinne för det ståtliga och en framstående
teknisk duglighet. Minnesvården blef tidigt föremål för uppmärksamhet och är en
af de få i sitt slag, som blef upptagen i Dahlbergs Suecia.

Konstnären torde hafva varit nederländare, måhända från Antwerpen, hvarest
på denna tid flera bildhuggare voro verksamma. Åtminstone tre af dessa,
Verbrüggen den äldre och den yngre, samt Millich, hafva utfört andra arbeten i
Sverige. Årtalet 1704 å foten af postamentet häntyder antagligen på anbringandet
af inskriptionen.

Erik Flemings grafvård i Sorunda kyrka. Den kyrka i Södertörn, där
denna grafvård befinner sig, har att uppvisa intressanta exempel på kyrklig
utsmyckning från olika tidehvarf. Den från medeltiden härstammande byggnaden,
ursprungligen en enskeppig basilika, blef senare genom tillbyggda flyglar
förvandlad till ett slags korskyrka, i hvilken fem århundraden ha lämnat minnesmärken
af sin konstsmak och sin andakt. Altaret prydes ännu af ett sengotiskt
altarskåp; i en af de tillbyggda flyglarna befinna sig ett medeltida krucifix och en
mariabild; i hvalfven märkas ännu spår af de medeltida målningarna.
Femtonhundratalet representeras af bildprydda grafstenar och minnestaflor öfver
medlemmar af ätterna Grip och Bååt. En medlem af sistnämnda förnäma släkt har låtit
pryda hvalf och väggar i den södra flygeln med målningar af bibliskt, heraldiskt
och moraliserande innehåll, utförda år 1549 af den eljest obekante målaren Yrjan
Olofsson.
Från sextonhundratalet härstammar den förgyllda orgelbröstningen
(1642), den mångfärgade predikstolen (1667) med sina rika sniderier, ljuskronorna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:50:33 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svenbygg/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free