- Project Runeberg -  Svenska gestalter /
297

(1919) Author: Oscar Levertin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Selma Lagerlöf - Jerusalem II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SELMA LAGERLÖF

297

allt detta? Som olja och vatten skiljas åt, skiljas
de, som äro markens trälar, från de korade, och med
stela ögon se de förra från stugdörrar och tegar
tåget till Österlandet draga förbi och försvinna.

Dessa beundransvärda slutkapitel gömma en
poesi, en värme, en allsidig förståelse af
människolif, som stå öfver allt beröm, och den följd af korta,
små skildringar, i hvilka Selma Lagerlöf berättar
Dalfolkets bortresa från jord, släktgrafvar, hem och
anförvanter — denna sällsamma exodus i våra egna
dagar — äro dikter på prosa utan vank och lyte.

Sådan är Selma Lagerlöfs Jerusalem. Hon har
aldrig nått högre. Liksom det hela i denna bok
är enklare och större än förut, är också stilen här
renare och klarare än någonsin. Hennes
berättelsesätt kunde i forna dar vara hysteriskt oroligt,
hennes kolorit bondgrann. Här är allt stort, lugnt och
stilla — utan någon sorts krumelurer. Man ser
tydligare än någonsin förut, att hennes djupaste
originalitet icke ligger i yttre ton eller apparat, men
i hennes uppfattnings utomordentliga bredd och
hennes naiva känsla för det väsentliga i världen.

Den enda anmärkning, som med fog kan riktas
mot hennes nya diktning — ehuru mindre än mot
hennes förra böcker — är, att man äfven efter
förnyad genomläsning har svårt att hålla alla dessa
figurer i sär. Scenerna hafva en viss benägenhet
att falla ur minnet och förflyktigas, som tyder på
brist på skärpa och kontur i stilen. Det hänger
säkert ihop med hela framställningssättet. Selma
Lagerlöfs berättelser äro berättelser i mer
bokstaf-lig mening än andras. Det är det muntliga före-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:38:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svengest/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free