- Project Runeberg -  Svenska tonsättare under nittonde århundradet /
32

(1908) [MARC] Author: Lina Lagerbielke
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Täxt - Franz Berwald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sysselsatt med uppgiften att redigera Hæffners koralbok, då en
häftig lunginflammation bortryckte den annars till kropp och själ
lefnadskraftige mannen, d. 3 april 1868.

Franz Berwald har efterlämnat flera betydande verk inom
instrumentalmusiken. Utom den förut omnämnda “Symphonie
sérieuse“ finnas två andra, hvaraf den i C-dur “Symphonie
singulière“ med stor verkan utfördes på första svenska
musikfesten 1906. Symfoni n:o 3 i Ess-dur är ännu otryckt, och
den fjärde “Symphonie capricieuse“, har på oförklarligt sätt
bortkommit strax innan kompositörens arbeten efter hans död
katalogiserades. Tre pianotrior, två pianokvintetter och en
violoncellsonat utgåfvos under 1850-talet på tyskt förlag (Schubert i
Hamburg) samt senare ännu en pianotrio, en violinduo samt två
stråkkvartetter, hvaraf den i Ess-dur är den främsta. Särskildt
i dessa kvartetter är Berwald stor och närmar sig mera än
någon annan sin höga förebild, Beethoven, i gediget allvar och
på samma gång städse bibehållande sin egen prägel af svensk
folkton och sund, spelande humor.

Dessa verk fingo ett mycket berömmande omnämnande i
“Neue Zeitschrift für Musik“ och äfven i Sverige rönte de
erkännande, särskildt af Ludvig Norman, som framförde flere af
dem för allmänheten. Han skrifver 1859 i “Tidning för Teater
och Musik“: “Inom kammarmusiken har sedan Mendelsohns
och Schumanns bortgång ingen åstadkommit något i flera
afseenden nyare, ovanligare, med ett ord originellare än svensken
Franz Berwald. B. står nämligen öfver de nu producerande bättre
tyska komponisterna (fransmän och italienare befatta sig i
allmänhet ej med instrumentalmusik) så väl i själfständig uppfattning
som ock i djupare kombinationsförmåga, hvarjämte bredvid
det myckna nya han gifvit i harmoniskt och rytmiskt
hänseende, hos honom en större renhet i stämföring, följdriktighet
i modulation och redighet i periodbyggnad gör sig gällande.
— — — Hans ståndpunkt uttalar sin egendomlighet framför
allt i en äfven i de minsta detaljer skarpt utpräglad individualitet,
hvilken icke synes hafva något gemensamt med en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:56:41 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sveton19/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free