- Project Runeberg -  Svenska tonsättare under nittonde århundradet /
86

(1908) [MARC] Author: Lina Lagerbielke
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Täxt - J. A. Söderman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66 SVENSKA TONSÄTTARE,

liknar icke någon annans. Han har visserligen inhämtat mycket
af Weber, Mendelssohn och Wagner, men koloriten är hans
egen. Han har i sin instrumentation anbringat dessa mästares
nya uppfinningar, men färgblandningen skötte han om själf.
Hvarifrån kom detta mästerskap, hvar och hos hvem lärde han
det? Mången tror att färdighet i instrumentation kan läras som
hvarje handtverk. Ja, färdigheten till en viss grad, men med
den allena kommer man ej långt. Hos hvarje begåfvad musiker
födes det poetiska elementet i instrumentation på samma gång
som den poetiska tanken; de äro alldeles oskiljaktiga faktorer i
det hela, om ett sant konstverk skall uppstå.^

År 1860 kallades Söderman till kormästare vid kungl.
Operan och erbjöds samtidigt äfven platsen som hofkapellmä-
stare, hvilken han dock blygsamt afstod åt Norman, nöjande sig
med att vara biträdande kapellmästare. Han gjorde under åren
1860 — 74 värdefulla musikinlägg i större skådespel, såsom
Hedbergs populära *’ Bröllopet på Ulfåsa", "Kung Märta*,
* Dagen gryr** m. fl. samt Schillers "Orleanska jungfrun* med
dess berömda uvertyr Shakspeare’s "Richard III" med tre präk-
tiga marscher, Josephsons "Folkungalek" m. fl. h vilka med fram-
gång uppfördes på operan.

Vid alla högtidliga tillfällen anlitades Söderman att skrifva
musiken, och han lyckades häri utmärkt, ehuru sådana arbeten
ej alltid voro i öfverensstämmelse med den fria diktaranden,
som älskade att själf finna sina föremål. Hans festmusik vid
prinsessan Lovisas förmälning, vid kröningen 1873 samt sorg-
marscherna öfver konung Karl XV och drottning Lovisa väckte
icke endast då beundran utan äro af fortvarande värde. Or-
kesterverken, bland dem kompositörens arrangemang af folkvisor
och danser samt Bellmansmelodier, höra till våra mest omtyckta
och spelade saker och hafva vunnit popularitet vida utom Sve-
riges, ja Europas gränser. Redan vid sexton år komponerade
Söderman en Charivaripolka för orkester, hvilken visar en säll-
synt kännedom om de olika instrumentens användning.

Hvad som emellertid gjort kompositören mest känd och


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:56:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sveton19/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free