- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 1. Sveriges förhistoriska bebyggelse /
204

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Germanerna.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Hur en bröstbild av den romerske kejsaren i nordgermanens fantasi blir en »ryttare».<bKejsarens framsträckta hand (till vänster) omformas till ett djurhuvud (i mitten; en<bnordisk brakteat), och ur kejsarbildens mantelveckning växer en djurkropp fram (till höger;<ben brakteat från Tjurkö i Blekinge).
Hur en bröstbild av den romerske kejsaren i nordgermanens fantasi blir en »ryttare».

Kejsarens framsträckta hand (till vänster) omformas till ett djurhuvud (i mitten; en

nordisk brakteat), och ur kejsarbildens mantelveckning växer en djurkropp fram (till höger;

en brakteat från Tjurkö i Blekinge).


olikartade motiv. Men ännu en liten detalj kan förtjäna nämnas. Mitt för
manshuvudet placeras understundom en liten fågel, som vänder sin näbb
mot centralfiguren. Även den kan tolkas efter samma linjer.

Bland kejsarmedaljongerna finns en variant, som såtillvida avviker
från den nyss nämnda typen, att den upplyfta handen bär en kula, på
vilken står en mot kejsaren vänd bild av segergudinnan. Denna bild intar
på medaljongerna samma plats i mittfältet som fågeln på brakteaterna, och
dess hållning med utsträckt hand låter sig lätt omtolka till en fågel, inte
minst som ju segergudinnan har vingar. En sådan omtolkning av motivet
har framgått ur samma yppiga fantasi, som i kejsarbildernas
skulderpartier ser fågelhuvuden och ur mantelveckningar och handställningar
skapar fyrfotadjur.

Påtagligare kan näppeligen belysas, hur djurfiguren under denna
brytningstid kommit att intaga platsen som det centrala, allt annat
undanskymmande elementet i konsthantverket, och därmed är i själva verket steget
taget fullt ut till en utveckling, som slutar med djurmotivets fullständiga
herravälde över ytor och linjespel i ornamentiken. Så löser sig den
sällsamma germanska djurornamentikens gåta.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/1/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free