- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
80

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Så mäktigt än Natanael Beskows inflytande var, när han kämpade för
en social kristendom, så gick utvecklingen dock icke riktigt efter hans
linjer. Alldeles oberoende av Beskow skedde en märklig process ute i de många
kyrkoförsamlingarna landet runt. Socialdemokraterna, som enligt
programmet voro motståndare till statskyrkan och i begynnelsen också uppträdde
enligt programmet, accepterade efter hand kyrkan såsom en
samhällsinstitution, som de ville vara med om att handhava. De inträdde så småningom
i kyrkoråden och vunno mångenstädes där majoriteten.
Socialdemokraternas utpräglade samfundssinne förde dem till den nya ståndpunkten. Denna
innebar så till vida ingen religiös frontförändring; religionen var för de
enskilda en privatsak. Men kyrkan fanns där nu en gång såsom en
betydelsefull faktor i samhällslivet, och så länge detta var fallet, så skulle
socialdemokraterna också ha sitt ord med i laget, med det ansvar för kyrkan
och dess angelägenheter detta innebar. Och de handlade i enlighet med det
ansvar de påtogo sig.

MISSIONEN OCH SVENSKT KYRKOLIV I UTLANDET.

Det är egendomligt, att, samtidigt som de ekonomiska och politiska
intressena trängde tillbaka de religiösa i hela samhällslivet, man likväl kan
tala om en pågående expansion av den kyrkliga verksamheten, resp. den
frikyrkliga. Så förhåller det sig emellertid. I första hand kommer
missionen bland icke kristna folk i betraktande.

Den är icke ett barn från i går. Sverige tog intryck av det utländska
missionsintressets stegring allt ifrån 1800-talets början. 1836 hade det
svenska hednamissionsintresset fått en samlingspunkt i det då stiftade Svenska
missionssällskapet. Närmast understödde man utländska missionssällskap i
deras arbete. Förbindelse inleddes dels med engelska sällskap, dels och
framför allt med det stora tyska missionssällskapet i Basel. I det senare
sällskapets tjänst hade den bekante Peter Fjellstedt verkat, så länge hans
hälsa stod honom bi. Sedan han hade återbördats till fäderneslandet,
arbetade han ivrigt för missionsintressets utbredande. Detta stegrades också,
i samma mån de stora väckelserörelserna gingo fram, men liksom dessa
förde till brytningar inom det inhemska kyrkolivet, så kommo de att spränga
enhetligheten i den svenska missionsinsatsen.

Svenska missionssällskapet hade mer och mer anknutit till den strängt
lutherska leipzigermissionen, som verkade bl. a. i Sydindien. Inom Evan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free