- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
296

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JLc

[^jU- - x I t»-o .

i

*^iO> %+X*.

»*•*-% \ <M>

*- t*

•V^WmaJ

-3-’rv’^> £_ »»»O <^vt-C •t’» “• «*■ ^ »**v

V.N *^-<vy** S-’~*- <^rv *At^l ; A.».^*X«^V C»wA^«^J , ^ ^.^4

^pi». 49» H-o** Cl<u*- v-’V’^ ,\^^v Vs .»rvwvx. OK. *»fx-

a^tv»,(M** v£jtl d% ivvvttV (Vi^V1 f

•> <|p ?Cw-t*i»tt ivuc* ’T»\*^’*C»»**\/ ; 1< •, iS^cxHaa*

v£*>^w* J»~ • O^nArv*^- -V^» > A<** <*. j «X< » • •!?£*&**•«<’

6L.a™t^ : 4^

/^V^» ^**. vvj • .f -v**^\ **’

rVCv*A «. Q_C

OWy^l *;<uC-v ( •

(jV^vo^X-t j A-W-^^C*

^ I* - (»vtc*.‘ • ^wi-A-C/v^ <yiw

4 i 1 m . <^***^/»

. (XLjLL*. % C^-5Vv t \n.^ V^oJCU v ^v>^»\j*t ( o -v*- .

(j^Vvuv- , £>*wvj o-VvXt**– v ’^A-CvCt**- , ^tVv*"tw

C*- fo*«v**. • No. -J^c**- N*gVx»v- , ^-^V« *

*\5o-^»-£v^vJ 4 ^~*v(A***

^K. f *< \*

\ . ^-v-vn-o-tn^-v*. «H***.

’f^ulvvlrv 4 V ww

^>0 ^ "



r

<lf~’ * • v > #■ 0 r _.

J ^O <^~v»4 *»»*f V &>m*4 ’t A*v»^uu c4_

■r4^

C*-m «.**-*.*£,

•v*:

*ir

Cc

. öra cV-X- .- (?ir,/?rc.<9Ä.!



•.*w^V*





tA\vv •. M-*^3‘-

Ovanstående facsimil av ett utkast av August Strindbergs hand visar bl. a., hur han som
naturalistisk diktare arbetade. Under resor i Mälaren har Strindberg med en
naturvetenskapsmans vakna blick observerat och tecknat sig till minnes otaliga konkreta
detaljer frän växt- och djurliv, odling och bebyggelse; bladet härovan är en slags inventering
av eventuellt användbara associationer kring motivet «Mälaren» (eller rent av ett första
ordnande och bearbetande av anteckningar, gjorda direkt under naturstudium enligt Zolas
recept med anteckningsboken i hand). En jämförelse mellan detta första utkast och den
färdiga dikten («Stadsresan» i »Ordalek och småkonst , 1902) är givande; man återfinner
av den ursprungliga associationsräckan och synbilderna bland mycket annat madstranden
(madängen), kolvassen, sandtäkten, tegelbruket, vattenkvarnen etc. — Å nästa sida en
förstudie av Strindberg över Karl XII.s karaktär — > en blyg grubblare, som kände dunkelt en
stor kallelse till något obestämt stort«. Åtskilligt i denna belysande första konception av ett
dramatiskt diktverk i vardande går igen i det färdiga dramat, så t. ex. Karl XII.s av
Strindberg påstådda böjelse för syllogismer (felslut) i yttrandet av dvärgen i slutet av dramat:
«Jag har icke slungat min spelande dvärg, ergo går han och förtalar mig». ■— Nord. museet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free