- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
330

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Göteborgsutställningens arkitekter Sigfrid Ericson, Arvid Bjerke, Ernst Torulf och R. O.
Swensson utgjorde till november 1921 ett konsortium, kallat »Ares», som utarbetade
planer och ritningar till Götaplatsen och jubileumsutställningen. Det blev främst Ericson
och Bjerke, som uppförde byggnaderna med undantag av konstindustribyggnaden (av
Hakon Ahlberg). Utställningen och inte minst de i samband med denna aktualiserade
stadsplaneproblemen fingo avgörande betydelse för staden. Konstmuseet, Stadsteatern
(invigd 1934) och Konserthuset, färdigt ett är senare (1935) höra till Götaplatsens
representativa fond- och flygelkomplex. C. G. Bergsten byggde Stadsteatern, N. E. Eriksson

Konserthuset; båda betydande verk. — Göteborgsutställningens huvudperspektiv.

Sakligheten i ny form! Redan i avsnittet om nyantika stilideal berördes
en viss kylig renhet och strävan efter »en ädel och enkel styl» i arkitekturen
vid 1800-talets början. Reaktionen kom med romantikens olika hugskott
av mera målerisk karaktär. Men efter nationalromantiken och delvis i
intimt förbund med denna i de första kärvt enkla byggnadsverken (Stadion,
Stockholms rådhus) gjorde sig en ny saklighet gällande. Inför Carl
Bergstens arkitektur på Norrköpingsutställningen 1906 uttalade sig Ragnar öst-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. »Vad vi under betraktande av äldre tider funnit vara
svensk karaktär, se vi samlat i Stadshuset som i ett kompendium. Där finnas de stora,
enkla, kubiskt inneslutande murytorna, brutna av i obunden ordning insatta, förfinade
ornamentanhopningar enligt medeltida och Vasatidens principer» (J. Boosval).
Konstnärlig inspiration och hantverksmässigt gediget arbete i förening med en nästan övermodig
glädje dt materialets möjligheter ha här utmynnat i ett strålande monument. —
Stadshuset i Stockholm, av Ragnar Östberg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free