- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 11. Det nya århundradet /
304

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kynne och kraft. Christian Eriksson förblev alltid trogen sin ungdoms
realistiska ideal, och även hans styrka ligger i den genomstuderade, stränga
formen. Vid sidan om sina monumentala verk skapade han också en rad
intimt uppfattade, graciösa barnframställningar och några ypperliga
porträttbyster, bland vilka man har skäl att särskilt framhålla skildringarna av
lappen Tuuri och industrimagnaten och mecenaten d:r Hjalmar Lundbohm.

Carl Eldh, som tillhör den yngre gruppen inom Konstnärsförbundet, fick
även han sin grundläggande utbildning i Paris, men under ett något senare
skede, nittiotalets sista och 1900-talets första år. Från sin ungdoms intimt
impressionistiska skildringar av parisiska folktyper och naket har han nått fram
till en mogen, dekorativt och plastiskt genomförd stil. Eldh är en mångsidig
begåvning, som behärskar flera olika områden. Tack vare sin säkra
psykologiska instinkt har han inte minst som människoskildrare gjort en högst
betydande insats, och ställer man samman alla hans porträtt av framstående
svenska män och kvinnor — Carl von Linné, August Strindberg, Gustaf Fröding,
Karl Nordström, Hjalmar Branting, Karl Staaff, Fredrika Bremer, Christina
Nilsson och många andra — bilda de ett lysande svenskt panteon. Som
skildrare av den nakna kvinnokroppen har Eldh rätt till en av de främsta platserna
i svensk plastisk konst. Och trots den franska skolningen under unga år har
konstnären som ytterst få fått fram det nordiska draget hos sina modeller.
Även som monumentalskulptör har Eldh gjort en betydande insats.
Wenner-bergs-statyn i Stockholm, Engelbrekt i Arboga och den för kort tid sedan
fullbordade Strindbergsstoden vittna vältaligt om detta förhållande. (»Löpare»,
se pl. i kap. om »Idrotten» i bd 12.) -—- Ungefär jämnårig med Eldh är den
skånske skulptören Johannes Collin, som varken tillhört Konstnärsförbundet
eller någon annan sammanslutning utan alltid gått sin egen väg. Hans varken
till omfånget eller till den yttre storleken betydande produktion —
»Bildhuggaren», »Billy från Lund», »Neger» — karakteriseras av klassiskt enkel
hållning och själslig’ adel.

NYA SIGNALEK.

Den nationella stil, som företrädes av Konstnärsförbundets män, hade
redan omkring 1910 sett sina bästa dagar. Nu klingade nya signaler, som
även de kommo från Paris. Men redan på nittiotalet fanns det några må-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. En lyrisk, nästan religiös naturuppfattning sätter helt
sin prägel pä Otto Hesselboms konst, som gärna skildrar hans egen födelsebygd i
Dalsland. — Utsikt över sjön Ärren. Oljemålning 1901. Malmö museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/11/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free