- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
66

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nya former och röja oförminskad förmåga att tända sinnena i brand.
Religionsproblemet kan varken lämnas ur räkningen eller lösas med våldsmakt
— och i det kämpande Kina begynner marskalken Chiang Kai-Shek varje
morgon med att fördjupa sig i Nya Testamentet och i bön.

Kriget innebar också för kyrkorna ett hårt prov — av tron och
kärleken. De lidande folken voro bittra över att kyrkan ej förmått hindra
det fruktansvärda. Givetvis träder här en ödesdiger svaghet i dagen.
Kristendomen får ej vara »en privatsak», kyrkan måste vinna kraft och finna
medel att förverkliga sin Herres vilja och anda också i den mellanfolkliga
samlevnaden. Som en skrämmande karikatyr framstod dess splittring, en
första orsak till dess vanmakt. Dock: den kristna »internationalen» var
ändå den enda som bestod påfrestningen, den brast icke, mitt under kriget
togo de ekumeniska strävandena vid under Nathan Söderbloms inspirerande
ledning och därjämte: den brutala verkligheten visade, att den kristna
livssynen äger helt annan realism än sekularismens teorier. Kulturoptimismen
hade varit blind för ondskans demoniska makt. Verkligheten gav syn för
sägen för den kristna fattningen av historien som dramatisk kamp mellan
onda och goda viljemakter, en fortsättning i den yttre världen av samma
brottning, som ståndar i den enskildes bröst, i hjärta och samvete. När
miljonhärarna marscherade upp till den vilda kampen, var Nathan
Söderblom, som efter att ha varit utlånad att organisera en nyinrättad
religionshistorisk professur i Leipzig just vände hem att intaga ärkebiskopsstolen,
ingalunda det enda bland åsyna vittnen, för vilken Kristi ord om »denna
världens furste» fick konkretion och hemsk påtaglighet. Verkligheten
desavouerade icke, utan stadfäste de kristna lärorna om världen och
människan. Och den tvingade Kristi kyrka till besinning över kriget,
förhållandet till staten, över sin uppgift i världen, över demokrati och diktatur, över
orsaken till sin svaghet. »Varför kunde vi icke?»

FACSIMIL Å MOTSTÅENDE SIDA. Redan 1773 tillsatte Gustav III en bibelkommission
på 21 medlemmar. Denna kommitté fick under tidernas lopp en mängd efterföljare (jfr
bd 10, sid. 83), och en lång rad av provöversättningar såg dagen. Först den 2 oktober 1017
fick emellertid svenska kyrkan en av Kungl. Maj:t sanktionerad ny översättning; den
trycktes i stor folioupplaga i Stockholm. Den är en helt ny översättning på grundval av
den grundtext, som i våra dagar vetenskapligt fastställts som den säkraste, och icke
endast en revision av den äldre kyrkobibeln, Karl XII:s bibel av dr 1703. Åtskilliga
anmärkningar ha framställts mot dess svenska språkform, som ansetts alltför mycket avvika
från traditionellt svenskt bibelspråk och vara alltför parafraserande och vardaglig. —
Första textbladet i »Gustaf V:s bibeh 1917.

66

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free